YENİ ADLİ YILIN AÇILIŞINDA ADALET BAKANLIĞINDAN ADLİYE ÇALIŞANLARININ SESİNİ DUYMASINI İSTİYORUZ
ADALET BAKANLIĞI çALIŞANLARININ SORUNLARI VE ACİL çÖZüM ÖNERİLERİ
1) Yetersiz Maaş ve Maaş Adaletsizliği: Adliye çalışanları gÖrevleri gereği iş yoğunlukları nedeni ile günün büyük bir kısmını çalışmak zorundalar. Ancak ücret olarak ise en düşük ücreti alan kurum durumundadırlar. Diğer kamu çalışanları ile adliye çalışanları arasında maaş yÖnünden adaletsizlik mevcuttur. Tek amaç eşit işe eşit ücret kuralının adliye çalışanları içinde uygulanmasıdır. ücretlerin insanca yaşanabilecek bir seviyeye çıkartılmasıdır.Adliyeler sadece Hakim ve Savcılardan ibaret değildir. Adliyelerin bir bütün olarak düşünülmesi gerekmektedir. İşin yoğunluğunu çeken insanlardan insanca yaşanabilecek bir ücreti esirgemek anlamsızdır.Adliye çalışanları olarak huzur içerisinde yaşayabileceğimiz bir ücret talep ediyoruz.
2) NÖbet ücreti: Personel Genel Müdürlüğünün 1.1.2006 tarih ve 80 sayılı genelgenin 9. maddesinde “657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa dayanılarak çıkarılan ve 13.3.1975 tarihli ve yÖnetmelik hükümlerine uyulmak şartıyla suçüstü ve sivil savunma nÖbetleri karşılığı nÖbet tutan (Hakim ve Savcı hariç) personele yaptıkları fazla çalışmanın karşılığı mesai ücreti Ödenmemesi kaydıyla idari izin verilmesi gerekir” hükmüne rağmen Adliye çalışanlarına kanuni olan bu izinleri verilmeyip, zorunlu olarak çalıştırılmaktadırlar. Ödenmekte olan nÖbet ücretinin kaldırılmış olması ve yerine bir düzenleme getirilmemesi büyük mağduriyete sebep olmuştur.
3) Fazla Mesai: Adalet Bakanlığı çalışanları ayda 50 saat (165 TL)mesai ücreti alabilmekte mesaileri 50 saat ile sınırlandırılmış bulunmaktadır. Birçok Kamu Kurumu personeline Ödenen mesai ücreti 422,50 TL. ye yakındır. Bakanlık yetkilileri ile yapılan toplantıda sÖz verilmiş olmasına rağmen, bu konuda her hangi bir değişiklik bu güne kadar yapılmamıştır. Adliye personelinin mesaide geçirdiği sürenin fazlalığı ve iş yükü nazara alınarak en azından 3 katı olarak Ödenen mesai ücretinin 5 veya 6 katına çıkartılması gerekmektedir. Adliye çalışanlarımız Cumartesi, Pazar günleri de genelde çalışmakta, gece gündüz demeden gÖrevlerinin başında bulunmaktadırlar. Bu bakımdan diğer kurumlara verilen fazla mesai ücretinin Adliye çalışanlarından esirgenmemesi gerekmektedir.
4) Yargı Ödeneği: Adalet bakanlığı çalışanları Özlük hakları yÖnünden 657 Sayılı yasaya tabi ise de, yargılama usulüne gÖre 2802 sayılı yasaya tabi olarak çalışmaktadırlar. Bu nedenle Hakim ve Savcılara brüt maaşlarının %10 oranında Ödenen yargı Ödeneğinin, Adalet Bakanlığına bağlı merkez ve taşra teşkilatı ile Yüksek yargı organlarının tüm personeline de Ödenmesi hakkaniyet Ölçülerine uygun olacaktır. Daha Önce Ödenmekte olan ancak sonradan kesilen Ödenmeyen belge gelirlerinin % 5 i adli sicil personeline Ödenmelidir.
5) İş Riski Tazminatı: Adalet Bakanlığı çalışanları yaptıkları ve yerine getirdikleri gÖrev nedeniyle her zaman çok ağır bir risk altında oldukları malumdur. Daha Önce Devlet Güvenlik Mahkemelerinde çalışanlar halen (CMK. 250 md. İle gÖrevli) DGM tazminatı adı altında yaklaşık olarak 25 TL. gibi bir tazminat almaktadırlar. Ancak günümüz şartlarına gÖre bunun yeniden makul bir oranda düzenlenmesi gerekmektedir, çünkü en büyük riski bu mahkemelerde çalışanlar taşımaktadırlar. Yine bu mahkemelerde çalışanlar direk Bakanlıkça gÖrevlendirildikleri için hukuk ve icra mahkemeleri gibi mahkemelerde komisyonca gÖrevlendirilememektedirler. Günümüz koşullarına gÖre yeniden düzenlenerek tüm adliye çalışanlarına “İŞ GüCü RİSKİ TAZMİNATI” adı altında Ödeme yapılması gerekmektedir.
6) Adalet Hizmet Tazminatı: Halen Zabıt Katiplerine 4. dereceden itibaren Ödenmekte olan Adalet Hizmet Tazminatının 7. dereceden itibaren tüm çalışanlara (zabit katipleri dışında kalan personelde dahil tüm çalışanlara) kademeli olarak Ödenmesi ve 50 puan artırılması gerekmektedir. çünkü 4. derecede bu tazminattan yararlanabilmesi için bir Zabıt Katibin 18 yıl çalışması gerekmektedir. Bu da tecrübeye sahip ve iş verimi yükselen katipleri mağdur etmektedir.
7) Ek GÖsterge: Adliyedeki Yazı İşleri Müdürlerinin ek gÖstergesinin 2200 olduğu, Adalet bakanlığına bağlı kurum cezaevleri müdürlerinin gÖstergesinin 3000 olduğu, bu nedenle bu haksızlığın giderilmesi ve Yazı İşleri Müdürlerinin ek gÖstergesinin 3000 e Yükseltilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir. Hiç bir kurumda bu şekilde bir uygulama bulunmamaktadır. Yazı İşleri Müdürlerinin ve İdari İşler Müdürlerinin bu mağduriyetlerinin acilen giderilmesi gerekmektedir. Bu çalışanlara bir unvan verilmiş ise bu unvanlarının gereği yerine getirilmelidir.
8) UYAP Tazminatı: Artık Adalet bakanlığının tüm işlerinin UYAP üzerinden yürütüldüğü düşünülürse ve çalışanlarının işlerinin veri girişine dÖnüşmüş olması nazara alındığında Zabıt Katipliğinin değiştirilip Veri Giriş Elemanı, Uzmanı veya Müdürlüğü olarak yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. UYAP kullanımı yapan çalışanlarımıza UYAP tazminatı Ödenmesi gerekmektedir.
9) Giyecek Yardımı: Giyecek yardımından yararlanan personele Ödenen yardımın, günümüz ekonomik koşullarına uygun bir hale getirilmesi ve nakdi olarak Ödenmesi hususunda gerekli çalışmanın yapılması (halen 7 TL. gibi komik rakamlar Ödenmektedir.)
10) GÖrevde Yükselme: Halen Yazı İşleri Müdürlüğü Kadrosuna Müracaatlarda Aranan 8 yıl Hizmet şartının kaldırılıp 5 yıl fiili hizmet süresi olarak değiştirilerek 5 yıl fiili hizmette bulanan 2 yıllık tüm yüksek okul ve 4 yıllık fakülte mezunu olan Zabıt Katibi, veznedar, arşiv, veri hazırlama ve emanet memuru personelin sınava girebilmelerine imkan sağlanması. İcra Müdürlüğüne de halen Bakanlıkta çalışmakta olan ve Yazı İşleri Müdürlüğüne başvurma hakkına sahip olan tüm personelin müracaat edebilme imkanının getirilmesi. Yine gÖrevde yükselme yÖnetmeliğinin değiştirilerek yardımcı hizmetler sınıfındaki personelin bir üst gÖreve yükselebilmesinin yolunun açılması gerekmektedir.Adliyelerde çalışan Mübaşirlerimiz ne hikmetse Genel İdari Hizmetlerden sayılmamakta, bu çalışanlar mağdur edilmekte, Mübaşirlerin Genel İdari Hizmetler sınıfına alınmalarının sağlanması gerekmektedir. Bu mağduriyetinde düzeltilmesi lazımdır.
11) Personelin Yargılanma Usulü: 657 sayılı Devlet memurları Kanununa tabi memurlara ait Özlük haklarına sahip personel, 657 sayılı kanuna tabi olarak yargılama işlemlerinin yapılması gerekirken , personelin Hakim ve Savcı gibi değerlendirilerek 2802 sayılı kanuna gÖre yargılamasının yapılması büyük bir çelişki ve çifte standarttır. Adliye çalışanını ücret alırken 657 ye tabi diyeceksiniz, Yargılama yaparken 2802 sayılı kanuna tabi olduklarını sÖyleyeceksiniz, Bu şekilde yargılayacaksınız. Bu olur bir şey değildir, Bu çelişkinin giderilmesi gerekmektedir.
12) Adliye çalışanlarının bunca sorunlarına birde 4/B ve 4/ C li diye tabir ettiğimiz çalışanlar eklenmiştir. Bu çalışanlarımızın durumları da içler acısıdır. 4/ B ve 4/ C li çalışanlarımızın kadroya geçirilmesi gerekmektedir.bu çalışanlarımızın geciktirilmeden kadrolarının verilmesini talep ediyoruz. Zorunlu izin uygulamasına son verilmeli, 4/ C li çalışanlarımız tam yıl çalışmalıdır. Bu konudaki çalışmaların biran Önce sonuçlandırılmasını talep etmekteyiz. ücret yÖnünden bu çalışanlarımız daha çok mağdur durumdadır. Bu çalışanlarımızın mağduriyetlerinin giderilmesi gerekmektedir. Okulların açılacak olduğu şu günlerde bu çalışanlarımız düşük ücretin verdiği sıkıntıyı gidermeye çalışırken, birde iki ay ücret alamamanın ve zorunlu iznin vereceği sıkıntıyı gidermenin zorluğunu yaşayacaklardır. Bu uygulama yanlıştır. Bu çalışanlarımızı mağdur etmektedir. Bu mağduriyetin biran Önce giderilmesi gerekmektedir.
13) Adliye çalışanlarının Kreş, Servis, yiyecek, giyecek yardımlarının ve Lojman sorunlarının biran Önce çÖzümlenmesi gerekmektedir. Düşük ücret almasına rağmen çalışanlar Lojmanlardan yararlandırılmamakta, Sadece Hakim ve Savcılarımıza yÖnelik lojman planlanması yapılmaktadır. Buda düşük ücret alan çalışanlarımızı daha çok mağdur etmektedir. Yine Banka promosyonlarının tamamının eşit şekilde Adliye çalışanlarına dağıtılması gerekmektedir. Adalet Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen bu konudaki yanlış uygulamanın düzeltilmesini istiyoruz. Adalet çalışanları bir bütün olarak ele alınmalı, çalışanlarımızın ekonomik, sosyal, Özlükle ilgili sorumlarının çalışanlarımızın lehine hiçbir ayırım yapmadan iyileştirilmesi gerekmektedir.çalışanlar arasında ayrım yapılmasını yadırgadığımızı buradan beyan etmek istiyorum. Adliye çalışanları bir bütündür. Bu bütünlük içerisinde sorunların çÖzüme kavuşturulması gerekmektedir. Bu duygu ve düşüncelerle yeni Adli Yılın çalışanlarımıza hayırlar getirmesini, gelecek yıl ise sorunsuz bir Adli Yıl açılışı temennisi ile hoşça kalın.