BÜRO MEMURLARI SENDİKASI
SEÇİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Maddes 1.
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Büro Memur-Sen’e bağlı şube zorunlu organlarının seçimlerine, şube genel kurullarına, Sendika ve Şube Genel Kurul delege seçimleri ile temsilcilik yönetimlerinin ve işyeri temsilcilerinin belirlenmesine ilişkin usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2.
(1) Bu Yönetmelik; Büro Memur-Sen’e bağlı Şube zorunlu organları ve Sendika ve Şube Genel Kurul delege seçimleri ile il, ilçe ve işyeri temsilcilerinin belirlenmesine ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
Maddesi 3.
(1) Bu Yönetmelik; 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu, 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ve 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Büro Memurları Sendikası Tüzüğü’nün ilgili maddelerine göre hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4.
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Delege olmak veya Sendika’nın çeşitli organlarında görev almak için müracaat eden üyeleri,
b) Çalışma Raporu; Olağan genel kurul döneminin sonunda hazırlanan söz konusu döneme ilişkin çalışmaların yer aldığı Genel Merkez Yönetim Kurulu ve şube yönetim kurulu faaliyet raporu ile şube denetleme ve disiplin kurulları raporlarını,
c) Delege: Şube veya Genel Merkez genel kurullarında üyeleri temsilen görev yapan seçilmiş kişiyi,
d) Doğal Delege: Genel Merkez/Şube Yönetim Kurulu asıl üyeleri ve Denetleme Kurulu asıl üyelerini,
e) Genel Merkez: Büro Memur-Sen Genel Merkezi’ni,
f) İşyeri: Kamu hizmetinin yürütüldüğü binayı,
g) İşyeri Sendika Temsilcisi: Yetkili olunan işyerinde belirlenen Sendika temsilcisini,
h) Sendika İşyeri Temsilcisi: İşyeri ile Sendika arasında iletişimi sağlamak üzere görevlendirilen temsilciyi,
(ı) Kanun: 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununu,
(j) Tüzük: Büro Memurları Sendika Tüzüğü’nü,
(k) Liste yöntemi: Asıl ve yedekleri – yönetim kurulu üyelikleri için unvanları/görevleri − belirtilmiş şekilde aday önerilerini ihtiva eden listelerden her birini,
(l) Oy Pusulası: Genel Merkez ve Şube genel kurulu seçimlerinde seçim kurulu başkanı tarafından, delege ve temsilcilik seçimlerinde ise şube seçim kurulu tarafından mühürlenmiş adayları gösterir listeyi,
(m) Sandık bölgesi: Şube yönetim kurullarınca oluşturulacak işyerlerinden müteşekkil sandık bölgelerini,
(n) Seçmen: Delege ve temsilcilik seçimlerinde oy kullanacak, üyelik ödentisi yapılmış üyeyi,
(o) Seçim Bölgesi: Seçim çevresinde seçimlere katılacak üyelerin oy kullanmalarını sağlayacak şekilde, şube yönetim kurullarınca oluşturulacak sandık bölgelerini (Seçim Bölgeleri; …İşyeri Seçim Bölgesi, 1.Seçim Bölgesi, 2. Seçim Bölgesi vb. şekilde isimlendirilir.),
(p) Seçim Çevresi: Şube faaliyet alanına giren işyerlerinin tamamını,
(r) Sendika: Büro Memurları Sendikası’nı (Büro Memur-Sen’i),
(s) Şube: Sendika şubelerini,
(t) Sandık Kurulu: Şube seçimlerini yürütmek üzere şube yönetim kurulunca delege adayı olmayan sendika üyeleri arasından seçilen üç kişiden oluşturulan kurulu,
(u) Temsilcilik: Sendikal faaliyetlerini doğrudan şubelere veya Genel Yönetim Kuruluna bağlı olarak yürüten il, ilçe ve işyeri temsilciliklerini,
(v) BMS Seçim Otomasyonu: Şube seçimlerini etkin, verimli ve şeffaf yürütmek amacıyla Genel Merkez tarafından işletime sokulan programı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Seçimlerin Yapılışı
Madde 5.
(1) Seçimler; serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılır. Şube delege seçimleri, sandık kurulları gözetiminde; Sendika ve şube genel kurulları ise yargı gözetimi altında yapılır.
Seçimlerin Yapılacağı Gün ve Zaman
Madde 6.
(1) Sendika ve şube genel kurul seçimlerinin, cumartesi veya pazar günleri yapılması esastır. Toplantı ve seçimlerin, üyelere duyurulan gün ve saatte yapılması esastır. Görüşmelerin ve seçimlerin aynı gün 09.00 – 17.00 saatleri arasında yapılması sağlanacak şekilde düzenlenmesi esastır.
(2) Şube delege seçimlerinin hafta içi mesai saatleri içerisinde yapılması şarttır.
Oy Kullanma
Madde 7.
(1) Kamu görevlisi, üyeliğinin genel merkezce onaylanması ve üyelik ödentisinin kesilmiş veya ödenmiş olması kaydıyla bağlı bulunduğu şubenin genel kurul delege seçimleri için oy kullanır. Herhangi bir sebeple aylıksız izinde bulunanlar, yeni üye olup henüz üyelik ödentisi yapılmayanlar ile herhangi bir sebeple üyelik ödentisi tamamen veya kısmen yapılmayanlar ise en az bir aya ilişkin üyelik ödentilerini elden ödemek suretiyle üyelik ödentisinin yapıldığı şubenin genel kurul delege seçimleri için oy kullanır.
(2) Her üye veya delegenin bir oy hakkı vardır. Oy şahsen kullanılabilir, vekâleten oy kullanılamaz.
(3) 4688 sayılı Kanunun 18 inci maddesine istinaden aylıksız izne ayrılmış sendika yöneticileri, kadrolarının bulunduğu işyerinde kurulan sandıkta oy kullanır.
(4) Oy kullanma esnasında ve sandık mahallinde hiç kimse kendisinin veya herhangi bir üyenin delege seçilmesi veya seçilmemesi için propaganda ve yönlendirme yapamaz, telkinde bulunamaz. Sandık kurullarının görevlerine kimse müdahalede bulunamaz. Sandık başında, sandık mahallinde ve oy kullanma ile oy sayım ve döküm alanlarında ses ve görüntü kaydı sağlayan cihazlar (cep telefonu, fotoğraf makinası vb.) kullanılamaz.
Adaylarda Aranacak Şartlar
Madde 8.
(1) Delege olmak veya zorunlu organlarda görev almak isteyen adaylarda veya aday gösterilenlerde;
a) Medeni hakları kullanmaya ehil ve hizmet kolunda fiilen çalışıyor olmak,
b) Sendikaya üyelik ödentisi yapılmış üye olmak,
c) Şube yönetim kurulu asil üyeliklerine aday olabilmek için şube genel kurul delegesi olmak veya seçim tarihi itibariyle mevcut delegelerin 1/10’u tarafından aday gösterilmek,
d) Şube genel kurul veya üst kurul delegesi olabilmek ya da şube zorunlu organlarına aday olabilmek için üyelik ödentisinin oy kullanacağı şubeye yapılıyor olması,
e) Tüzüğe göre üyeliğe/adaylığa engel teşkil edici bir hususun bulunmaması şartları aranır.
(2) Herhangi bir sebeple aylıksız izinde bulunanlar, yeni üye olup henüz üyelik ödentisi yapılmayanlar ile herhangi bir sebeple üyelik ödentisi tamamen veya kısmen yapılmayanlar ise son bir aya ilişkin üyelik ödentilerini elden ödemek suretiyle üyelik ödentisinin yapıldığı şubenin genel kurul delege seçimleri için aday olabilirler.
(3) Seçimlerin yapılacağı aya ait kesintinin yapıldığı tarihten sonra ve seçmen listesinin kesinleşmesinden önce herhangi bir sebeple şubeyle ilişiği kesilenler, o şubenin seçimlerinde aday olamazlar. Bu durumda olup da sendika üyeliği halen devam edenler, hangi şubenin yetki sahası içinde bulunuyor iseler o şubenin seçimlerinde aday olabilmek amacıyla seçmen listesine eklenme talebiyle başvuruda bulunmalıdır.
Seçim Giderleri
Madde 9.
(1) Seçim sandık kurulu üyeleri ile Genel Yönetim Kurulu veya Şubece görevlendirilecek personel veya gözlemcilere verilecek ücret, yolluk ve sair giderler, Mali İşler Yönetmeliği’nin seçim harcamalarına ilişkin hükümleri dâhilinde ilgisine göre şube veya Sendika tarafından ödenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Temsilciliklerin Belirlenmesi
İşyeri Sendika Temsilcilerinin ve Sendika İşyeri Temsilcilerinin Belirlenmesi
Madde 10.
(1) İşyerindeki üyeler arasından bir Genel Kurul dönemi için, işyerinde kendilerinden üyelik ödentisi kesilen üyelerce, Sendikanın ilgili işyerinde en çok üyeye sahip sendika olması halinde işyeri sendika temsilcileri; Sendikanın ilgili işyerinde en çok üyeye sahip olamaması halinde ise sendika işyeri temsilcileri belirlenir.
(2) İşyeri sendika temsilcisi/Sendika işyeri temsilcisi, Sendika Şubesi Yönetim Kurulu tarafından belirlenerek, temsilcinin belirlendiği işyerine ve Genel Merkeze bildirilir.
(3) İşyerindeki kamu görevlisi sayısı 200’e kadar ise bir, 201-600 arasında ise en çok iki, 601-1000 arasında ise en çok üç, 1001-2000 arasında ise en çok dört, 2000’den fazla ise en çok beş işyeri sendika temsilcisi veya sendika işyeri temsilcisi belirlenir. Bu durumda temsilcilerden biri Şube Yönetim Kurulu tarafından Baştemsilci olarak görevlendirilir.
(4) İşyeri sendika temsilcisinin ya da sendika işyeri temsilcisinin, herhangi bir nedenle temsilcilikten ayrılması ya da üyeliğin sona ermesi hallerinin vukuunda veya ilgili işyerinden sürekli olarak ayrılması durumunda on beş gün içinde yeni temsilci belirlenir.
(5) İşyeri sendika temsilcileri ya da sendika işyeri temsilcileri, haklı bir nedene dayanmak suretiyle Şube Yönetim Kurulu kararıyla görevden alınabilir.
(6) Genel Yönetim Kurulu gerekli görmesi halinde atamayı iptal edebilir veya yenileyebilir, atmalar yapılıncaya kadar ya da atamalara bağlı olmaksızın her halde o yerdeki üyeler arasından temsilci atayabilir.
Temsilciliklerin (İl ve İlçe Temsilciliği) Belirlenmesi
Madde 11.
(1) 4688 sayılı Kanun’un 18 inci maddesine göre şube açmak için yeterli üye sayısına ulaşılamayan ya da Genel Yönetim Kurulunca şube kurulması yönünde karar verilmeyen il ve ilçelerde, üyeler arasından liste usulüyle bir Genel Kurul dönemi için Genel Merkez Yönetim Kurulunun uygun göreceği sayıda, en az üç en fazla yedi kişiden oluşan temsilcilik yönetimleri atanır. Atama işlemleri ilgili şubeye bildirilir.
(2) Temsilcilik yönetimleri üyelik ödentisi kesilen üyeler arasından belirlenir.
(3) Genel Yönetim Kurulu gerekli görmesi halinde atamayı iptal edebilir veya yenileyebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Şube Delege Seçimleri
Delegelerin Niteliği
Madde 12.
(1) Tüm sendika üyeleri, Sendika Tüzüğünde ve işbu Yönetmelikte oy kullanma, adaylık, seçme ve seçilme için aranan koşullara sahip olmak ve seçim tarihi itibariyle bu niteliklerini yitirmemek kaydıyla delege seçimine katılma, seçme ve seçilme haklarına sahiptirler.
(2) Seçilen delegeler, delegelik sıfatlarını yitirmedikleri sürece, delege seçimini izleyen ilk olağan şube genel kurulu ile bir sonraki olağan şube genel kurulu öncesinde yapılacak yeni delege seçimlerine kadar geçen süre içinde yapılacak olağanüstü şube genel kurullarına, şubeye bağlı üyeleri temsilen katılmaya, Tüzüğün şube delegelerine verdiği hak ve görevleri kullanmaya yetkili kişilerdir. Bu hak ve görevler, hiçbir şekilde başka bir üyeye ya da kişiye devredilemez. Şube zorunlu organ üyeliklerine seçilen delegelerin delegeliği, delege seçimini izleyen ilk olağan şube genel kuruluna kadar devam eder.
Sandık Bölgeleri ve Delege Sayıları
Madde 13.
(1) Şube Genel Kuralları; üye sayısı 1000 ve altında olan şubeler için yüz (100), 1001’in üzerinde olan şubeler için yüz elli (150) delege ile doğal delege olan Yönetim Kurulu asıl üyeleri ve Denetleme Kurulu asıl üyelerinin toplamından oluşur.
(2) Delege sayısının tespitinde ve dağılımında; Şube Olağan Genel Kurul ilanından önce kamu görevlileri sendikalarının üye sayılarıyla ilgili olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nca Resmî Gazete' de yayımlanan en son tebliğdeki üye sayılarının belirlenmesine esas mutabakat metninde belirtilen üye sayısı esas alınır.
(3) Delege dağılımı aşağıda belirtilen hususlar esas alınarak belirlenir.
a) Şube toplam üye sayısı, seçilecek delege sayısına (100 veya 150) bölünerek bir delege başına düşen üye sayısı tespit edilir.
b) Birden fazla seçim bölgesinin oluşturulması halinde seçim bölgesine dâhil üye sayısı, bir delege başına düşen üye sayısına bölünerek, her bölgenin çıkaracağı delege sayısı belirlenir. Bu işlemlerde kesirler dikkate alınmaz, artan delegelik olması halinde bu delegelikler, bölme işlemi sonucunda en yüksek kalana sahip seçim bölgesinden başlanmak kaydıyla seçim bölgelerine dağıtılır.
c) Şubelerde asgari 5 (beş) delege çıkarabilecek üye sayısına sahip olan işyerleri tek seçim bölgesi olarak kabul edilir ve bu iş yerlerinde seçim sandığı kurulur. 5 (beş) delege çıkarabilecek üye sayısına sahip olmayan işyerleri bağlı bulundukları valilik/il müdürlükleri/defterdarlıklar/adalet komisyonları/bölge müdürlükleri vb. seçim bölgesine dahil edilirler. Bu şekilde seçim bölgelerini oluşturan üyeler aynı zamanda delege seçimine katılacak Seçmen (Üye) Listesi’ni oluşturur. Birleştirilen seçim bölgelerinde şeffaf oy sandığı en çok üyeye sahip işyerinde kurulur.
d) Delege dağılımı ve seçim bölgeleri yukarıda belirtilen esaslara göre Şube Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir. Bu karar üç iş günü içerinde her bir Şube tarafından ayrı ayrı ve doğrudan Genel Merkez Yönetim Kurulunun onayına BMS Seçim Otomasyonunda sunulur. Genel Merkez Yönetim Kurulu, kendisine ulaşan delege dağılımı ve seçim bölgeleri kararını üç iş günü içinde olumlu/olumsuz BMS Seçim Otomasyonunda sonuçlandırır; sonuçlandırmaması halinde Şube Yönetim Kurulu kararı doğrultusunda işlem yapılır.
(4) Her seçim bölgesinde şube yönetim kurulu kararı ile 1 (bir) sandık kurulu oluşturulur. Her bir seçim bölgesindeki sandık kurulları aynı veya farklı kişilerden oluşabilir. Her bir şube bünyesindeki seçimlerin genel merkez tarafından duyurulan seçim takvimi dâhilinde gerçekleştirilmesi zorunludur.
(5) 4688 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin a bendi uyarınca 15 Mayıs tarihi itibariyle mutabakata esas işyerlerinin/kurumların, 15 Mayıs tarihinden sonra bölünerek birden fazla işyeri/kurum haline getirilmesi halinde bunlar 15 Mayıs tarihi itibariyle üye sayıları esas alınarak sandık bölgeleri ve delege dağılımının belirlenmesine dâhil edilir.
Sandık Bölgelerinin ve Oy Kullanacak Üye Listelerinin Duyurulması
Madde 14.
(1) Seçim bölgelerinin belirlenmesini müteakip her bir seçim bölgesindeki işyerleri alfabetik sıraya göre o seçim bölgesinin altında sıralanarak listelenir. Seçim bölgeleri, seçim bölgeleri dâhilindeki işyerleri ve o seçim bölgesinde oy kullanacak üye listeleri ile her bir seçim bölgesinden seçilecek delege sayıları ayrı ayrı düzenlenir ve tutanak altına alınır. Oy kullanacak üye listelerinde üye isimleri, seçim bölgesi bazında o seçim bölgesine dâhil bulunan alfabetik sıralanmış işyerleri esas alınarak sıralanır.
(2) Seçim bölgeleri, seçim bölgeleri dâhilindeki işyerleri ile seçim bölgelerinden seçilecek delege sayılarını ve oy kullanacak üyeleri gösterir listeler, başvuruların nerede ve kimler tarafından alınacağına dair Yönetim Kurulu kararıyla birlikte delege seçim tarihinden en az 20 gün önce Genel Merkeze BMS Seçim Otomasyonunda gönderilerek Genel Merkez internet sitesinde ilan edilir. Delege seçimlerine katılacak üyelerin işyerini, üye numarasını, ad ve soyadlarını belirten listeler ise şube binasında, delege seçim tarihinden en az 20 gün önce ilan edilir. Askıya çıkarma, askı süresi boyunca (3 gün) askıda tutma ve askıdan indirme işlemleri ayrı ayrı tutanak altına alınır.
(3) Seçim bölgeleri, seçim bölgeleri dâhilindeki işyerleri ile seçim bölgelerinden seçilecek delege sayılarını ve oy kullanacak üyeleri gösterir listelere, askı tarihinden itibaren (askı tarihi dâhil) 2 gün içinde şube başkanlıkları nezdinde itiraz edilebilir. Şube Başkanlıkları itirazı 3 gün içerisinde karara bağlayarak ekli evrakları ile birlikte Genel Merkeze BMS Seçim Otomasyonunda ve itiraz sahibine gönderir. Şubenin kararı Genel Merkezce 3 gün içerisinde değerlendirilerek karar verilir. İtiraza karşı genel merkezin vermiş olduğu karar kesindir. İtiraz edilmeyen veya itirazları reddedilen listeler kesinleşmiş sayılır. İtirazların kabulü halinde listelerde gerçekleştirilen değişiklikler, delege seçim tarihinden yedi gün öncesine kadar aynı usulle ilan edilir.
Delege Adaylığı Başvurusu
Madde 15.
(1) Üyeler işyerlerinin bulunduğu seçim bölgelerinden delege adayı olurlar. Delege adaylığı başvuruları, delege seçim tarihinden on iki gün öncesi mesai bitimine kadar yapılır.
(2) Adaylık başvuruları ilgili şube yönetim kurulu kararıyla belirlenen kişi/kişilere kararda belirtilen yer/yerlerde (EK-1A) örnek form ile yapılır.
(3) Delege adaylığı için başvuran üyeye, Şube Yönetim Kurulu kararıyla görevlendirilen yetkililer tarafından görevi, adı soyadı ve evrak kayıt numarası yazılmak suretiyle imzalandıktan sonra (EK-1B) örnek formu verilir. Şubeler tarafından alınan delege adaylık (EK-1A) başvuruları, ilgili şubenin gelen evrak defterine aynı gün kaydı yapılır ve aynı gün içinde BMS Seçim Otomasyonunda taranarak işlenir. Delege adaylığı başvurusu Şube Yönetim Kurulu Üyesinin bulunduğu kurumlarda, Şube Yönetim Kurulu Üyesi ve Şube Yönetim Kurulu kararı ile belirlenecek en az bir üye, Şube Yönetim Kurulu üyesi bulunmayan kurumlarda ise Şube Yönetim Kurulu kararı ile belirlenen en az iki üye tarafından alınır. Adaylık başvurularının şube başkanlığınca kabul edilmemesi halinde başvurular süresi içinde gerekçesi belirtilmek suretiyle Genel Yönetim Kuruluna yapılır. Genel Merkez başvuruları değerlendirerek kesin karar verir.
(4) Genel Yönetim Kurulunca hazırlanacak takvime göre seçim kararları ve duyuruları zamanında yapılmazsa, bu Yönetmelikte öngörülen duyuru, ilan ve başvuruların alınması Genel Yönetim Kurulu Kararı ile gerçekleştirilir.
Listelerin İlanı
Madde 16.
(1) Şube yönetim kurulu, delege seçim tarihinden en az 7 gün öncesine kadar;
a) Seçim gününü,
b) Seçimlerin yapılacağı yeri,
c) Oy kullanma işleminin başlayış ve bitiş saatlerini,
d) Seçim bölgelerine göre oy kullanacak üyeler ile delege aday listelerini,
e) Oy kullanma sırasında uyulacak kuralları,
şube binasına asmak suretiyle ilan eder. Ayrıca bu ilanı BMS Seçim Otomasyonunda Genel Merkeze bildirir. İlan süresi üç gündür. İlanın yapıldığı bir tutanakla (EK-2A) belgelenir. İlan, askı süresi sonunda bir tutanakla (EK-2B) indirilir. Söz konusu ilan, Genel Merkez internet sitesinde de ilan edilir.
Listelere İtiraz
Madde 17.
(1) Seçim bölgelerine göre düzenlenen oy kullanacak üye listelerinde veya delege aday listelerinde ismi bulunmayanlar ya da başka sebeplerle listelere itirazı olanlar, itiraz süresi içerisinde Şube başkanlığına itiraz edebilirler. İtiraz dilekçeleri, yönetim kurulu kararıyla belirlenen delege adaylığı başvurularını teslim alan kişi/kişilere kararda belirtilen yer/yerlerde askı süresince teslim edilir.
(2) İtirazlar, şube başkanlığınca incelenir ve en geç iki gün içinde yazılı karara bağlanır. Listelerde isminin yer almadığı yönündeki itirazın haklı görülmesi halinde, itirazı yapan üyenin ismi listeye eklenir. Şube Başkanlığınca haklı görülmeyen itirazlarda, durum gerekçeleriyle birlikte üyeye ve Genel Yönetim Kuruluna iki gün içinde yazılı olarak bildirilir. Genel Yönetim Kurulu iki gün içerisinde itirazı değerlendirir ve kesin karar verilir. İtirazın haklı görülmesi halinde üyenin ismi listeye eklenir.
(3) İtiraz süresinden sonra yapılan itirazlar dikkate alınmaz. İtiraz süresinden sonra oluşan listeler kesin listedir.
Oy Pusulaları
Madde 18.
(1) Delege adaylığı başvuru süresinin bitiminden sonra kesinleşen delege aday listesi, şube yönetim kurulunca seçim bölgeleri itibariyle Oy pusulaları EK-3 formunda gösterildiği şekilde seçim gününde BMS Seçim Otomasyonundan çıkartılarak oy pusulası haline getirilir. BMS Seçim Otomasyonundan çıkartılmayan oy pusulaları geçersizdir.
(2) Oy pusulasında adayların sıralaması, evrak kayıt numarasına göre yapılır. Oy pusulaları oy kullanacak üye sayısı kadar çoğaltılarak şube mührü ile mühürlenir.
(3) Oy pusulalarının içerisine konulup kapatılacağı oy zarfları, oy kullanacak üye sayısı kadar temin edilerek şube mührü ile mühürlenir.
Sandık Kurulunun Oluşması
Madde 19.
(1) Delege seçimlerinin başlangıcından en az bir gün önce şube yönetim kurulunca bir üyenin başkanlığında sendika üyesi üç kişiden oluşan sandık kurulu oluşturulur. Sandık kurulu üye sayısı kadar yedek üye de tespit edilir. Seçim mahallinde oy verme işlemi başlamadan önce sandık kurulu üyelerinden gelmeyen olur veya sonradan kurulda boşalma olursa, kurul yedek üye ile tamamlanır. Yedek üyelerin de bulunmaması halinde sandık kurulu başkanı, hazır bulunan bir üyeyi görevlendirerek kurulu tamamlar. Sandık kurulu başkanı bulunmuyor ise, aynı işlem yaşça en kıdemli olan üye tarafından icra edilir. Kurulun hiçbir üyesi hazır değil ise, şube yönetim kurulunca hazır bulunan üyelerden derhal yeni bir sandık kurulu oluşturulur ve seçim yapılır.
(2) Seçim bölgesi birden fazla ise, her sandık için ayrı ayrı sandık kurulu oluşturulabilir.
Sandık Kurulunun Görevleri
Madde 20.
(1) Sandık kurulu, seçim başlamadan bir gün önce;
a) Seçmen listelerinin (Üyenin Sıra No, T.C. Kimlik No, Adı ve Soyadı ile İmza kısmını içeren liste) tasdikli bir suretini,
b) Mühürlü oy zarflarını, oy pusulalarını ve şeffaf oy sandığını,
c) Seçim sonuç cetvelini,
d) Seçim bölgesine ait delege adayları listesinin tasdikli suretini,
e) Mühürlenmek üzere ip ve mumu şube başkanlığından teslim alır.
(2) Sandık Kurulu, oy kullanmaya başlama saatinden bir saat önce seçim mahallinde hazır bulunur. Seçmenlerin oylarını kullanmaları için kapalı bir yer hazırlar ve seçimin saatinde başlamasını sağlar. Boş olduğu kontrol edilerek kapatılan veya kilitlenen şeffaf oy sandıkları, seçimin yapılacağı uygun yerlere konulur.
(3) Oy pusulaları ve zarfları sandık kuruluna sayı ile verilir. Sandık kurulu oy pusulalarının ve zarfların zayi olmamasına dikkat eder, eksik çıkmasından sorumludur. Kullanılmayan oy pusulaları ve zarflar şube yönetim kuruluna seçim sonuç cetveli ile birlikte tutanakla teslim edilir.
(4) Sandık Kurulu üyeleri aynı zamanda tasnif heyeti görevi de yapar. Görevleri seçim sonuçlarının tespiti ve tutanakların tutulmasına kadar devam eder.
Delege Seçimlerine İlişkin Esaslar
Madde 21.
(1) Delege seçimleri, serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılır. Listede adı bulunanlar T.C. kimlik numarası bulunan geçerli kimlik belgelerinden birisini (nüfus cüzdanı, T.C. kimlik kartı, sürücü belgesi, geçerliliği devam eden pasaport) göstermek ve listeyi imzalamak suretiyle oy kullanır. Şeffaf oy sandıklarının sandık kurulu tarafından üyelerin gözetiminde boş olduğu, bir tutanakla saptanır.
(2) Üyeler, sandık kurulu tarafından hazırlatılan kapalı mahallerde sandık kurulundan alınacak zarfa gizli olarak oy pusulasını koyar. Bu zarfın ağzını kapatarak sandık kurulu huzurunda şeffaf oy sandığına atmak suretiyle oylarını kullanır.
(3) Zarfı sandığa atan seçmen, seçmen listesindeki imza sütununu imzalar.
(4) Her üye kendi adına oy kullanır. Vekâletle oy kullanılamaz.
(5) Üye oyunu serbest olarak kullanır. Oyunu kullanması esnasında üyeye, hiç kimse hiçbir şekilde müdahale edemez.
(6) Oy pusulalarına, oyun kimin tarafından kullanıldığını belli eden bir ibare ve işaret konulamaz, imza atılamaz. Bu gibi oy pusulaları ve zarflar geçersizdir.
(7) Oy zarfı içine bir oy pusulası konulur. Birden fazla oy pusulası olursa geçersiz sayılır.
(8) Oy pusulası üzerinde, o seçim bölgesinden seçilecek delege sayısı kadar kişi işaretlenir. Oy pusulası haricindeki diğer kâğıtlara yazılan oylar ile mühürsüz veya seçilecek delege sayısından fazla adayın isminin işaretlendiği oy pusulaları geçersizdir. Seçilecek delege sayısından az işaretlemeler ise geçerlidir.
(9) Oylama, kararlaştırılan süreler içinde yapılır. Ancak sürenin sona ermesine rağmen oy kullanmak için süresinde oy kullanma mahallinde ve oy kullanma sırasında yer alanların oy kullanmaları sağlanır.
(10) Oylama bitiminde, masa üzerinde, sandıktan başka ne varsa kaldırılır. Oy sandığı, oy verilen yerde hazır bulunanların gözleri önünde açılır. Döküm ve sayım açık olarak yapılır. Oy verme yerinde hazır bulunanlar sayım ve dökümü takip edebilirler. Oyların sayım ve dökümü, aralıksız devam eder. Sandıktan çıkan zarfların toplamı tutanağa geçirilir. Sandıktan çıkan zarf sayısı, oy kullanan seçmen sayısı ile karşılaştırılır. Zarf sayısı, oy veren seçmen sayısından fazla olursa, mühür taşımayan ve seçmenin kimliğini belli edecek şekilde işaretlenmiş bulunan zarflar ayrılır. Ayrılan bu zarfların, toplam zarf sayısından düşülmesi fazlalığın giderilmesine yetmiyorsa kurul başkanı eşitliği sağlayacak sayıda zarfı gelişi güzel çeker ve bu zarfları açmadan imha ederek eşitliği sağlar.
(11) Tasnif sonuçları örnekteki tutanağa (EK-4) geçilerek imzalanır. Adayların aldığı oy sayıları boş bir oy pusulasında adayların isimlerinin yanına aldıkları oy sayısı yazılmak ve pusulanın altı, sandık kurulunca imzalanmak suretiyle de tutanağa alınır.
(12) Oy kullanan üyelerin tekrar sayım isteği üzerine tekrar sayımı istenen sandık için sayım bir kez daha tekrarlanır. Tekrarlama işlemi sırasında oy pusulaları istekte bulunanların gözleriyle görecekleri ve işitecekleri şekilde sayılır ve sonuç tutanağa bağlanır.
(13) Seçimlerde birden fazla adayın eşit oy alması durumunda kura yoluna başvurulur. Kura sandık kurulu tarafından mahallinde hemen yapılır ve sonuç tutanağa işlenir. Bu suretle seçim bölgesinde delege seçilenler belirlenmiş olur. Yedek delege belirlenmez.
(14) Birden fazla sandığın kullanıldığı seçimlerde seçim sonuç tutanakları, şube yönetim kurulunca birleştirilir.(EK-5)
(15) Delege seçimlerinde, sandık kurullarının kararlarına uymayanlar, oy verme düzenini bozanlar, mükerrer oy kullananlar hakkında eylemin niteliğine göre sendika içi disiplin hükümlerine ve yasal yollara başvurulur.
Delege Seçim Sonuçları ve İlanı
Madde 22.
(1) Delege seçim sonuç cetveli üç nüsha olarak hazırlanarak imzalanır. Bir nüshası seçim mahallinde ilan edilir. Kalan nüshalar, seçim torbası ve diğer evraklar bir tutanakla şube yönetim kurulu kararıyla belirlenen yönetim kurulu üyesine teslim edilir. Sonuç tutanakları aynı gün BMS Seçim Otomasyonunda Genel Merkeze gönderilir. Oy pusulaları ve zarflar seçim torbasına konularak ağzı bağlanır ve mühürlenir. Şube yönetim kurulu, bir olağan genel kurul dönemi boyunca bu belgeleri saklamak zorundadır. Delege seçim sonuçları, sandık mahallinde ve şube binasında üç gün askıda kalır. (EK-6, EK-7)
(2) Seçim sonuçları şube başkanlığınca üç gün içerisinde Genel Yönetim Kuruluna onaylı seçim sonuç tutanaklarının bir nüshası gönderilmek suretiyle bildirilir.
Delege Seçim Sonuçlarına İtiraz
Madde 23.
(1) Adaylar; seçim sonuçlarının askıda kalma süresi içerisinde (3 gün) dilekçe ile doğrudan şubeye itiraz edebilirler. Bu süre geçtikten sonra yapılan itirazlar dikkate alınmaz.
(2) İtiraz eden aday, iddialarını ispatlayacak bilgi ve belgeleri itiraz dilekçesine eklemek zorundadır. Şube yönetim kurulu itirazı mevcut belgelere göre bir gün içinde karara bağlar. İtiraz üzerine verilen karar itiraz edene tebliğ edilir. İtirazı şube yönetim kurulu tarafından öngörülen sürede karara bağlanmayan veya reddedilen itiraz sahipleri, iddialarını ispatlayacak bilgi ve belgeler ile şube yönetim kurulunun verdiği karar ile birlikte iki gün içinde Genel Yönetim Kuruluna itirazda bulunabilir. Genel Yönetim Kurulu itirazı mevcut belgelere göre iki gün içinde karara bağlar; karar şube yönetim kuruluna ve itiraz sahibine bildirilir. Genel Yönetim Kurulunun itiraz üzerine verdiği kararlar kesindir.
(3) Seçim sonuçları, itiraz sürecinin sona ermesiyle kesinleşmiş olur.
Delege Seçimlerinin Yenilenmesi
Madde 24.
(1) Delege seçimlerinde Kanun, Tüzük ve Yönetmelik hükümlerine aykırılığın tespit edilmesi durumunda Genel Yönetim Kurulu o sandık bölgesine ait delege seçimlerini iptal eder ve görevlendireceği bir komisyon marifetiyle en geç on gün içinde delege seçimini yeniler.
(2) Genel Yönetim Kurulu, hileye başvuranlar hakkında cezai müeyyide istemi yanında, Sendikanın bu sebeple uğradığı maddi zararın tazminini de isteyebilir. Ayrıca, hile ve usulsüzlük sebebiyle seçimlerin yenilenmesine sebep olanlar ve kusurlu görülenler Genel Disiplin Kuruluna sevk edilirler.
Delege Seçimlerinin Sonuçlandırılması
Madde 25.
(1) Şube delege seçimine, şube olağan genel kuruluna kırk beş (45) gün kala başlanır, (30) gün kala bitirilmesi esastır.
Delegelik Süresi
Madde 26.
(1) Delege sıfatı, müteakip Olağan Genel Kurul için yapılacak delege seçimi tarihine kadar devam eder.
(2) Mevcut delegeler, delege sıfatları devam etmek kaydıyla müteakip Olağan Genel Kurul tarihine kadar geçecek süre içerisinde yapılacak Olağanüstü Genel Kurullara delege sıfatıyla katılırlar.
(3) Üyeliği sona eren delegelerin, delegelik sıfatları sona erer. Ancak seçildikleri dönem içerisinde emekli olanların delegelikleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
(4) Şube yönetim veya denetleme kurulu asıl üyesi olup, bu sıfatlarına bağlı olarak şube genel kurul delegesi olanlar; yönetim veya denetleme kurullarına seçilememeleri ve görevlerinin sona ermesi halinde, delege seçimlerinde delege olarak seçilmedikleri müddetçe, daha sonra yapılacak olağan veya olağanüstü şube genel kurullarına delege sıfatı ile katılamazlar.
Şube Genel Kurullarındaki Seçimler
Şube Genel Kurulları
Madde 27.
(1) Şube genel kurulları, Tüzükte belirtilen sayıda seçimle gelen delegeler ile şube yönetim ve denetleme kurulu asıl üyeleriyle yapılır. Şube yönetim ve denetleme kurulları asıl üyeleri, bu sıfatlarına bağlı olarak şube genel kuruluna doğal delege olarak katılırlar.
(2) Şube genel kurulları, Sendika Genel Kurulu toplantı tarihinden en az iki ay önce bitirilmek kaydıyla Genel Yönetim Kurulunca hazırlanacak Şube genel kurulu toplantıları takvimine göre tüzükte farklı bir hüküm yoksa dört yılda bir toplanır. Şube genel kuruluna çağrı şube yönetim kurulunca yapılır. Şube yönetim kurulunca; toplantının yeri, günü, saati ve gündemi ile çoğunluk sağlanamaması halinde ikinci toplantının yapılacağı gün, en az on beş gün öncesinden Kanunun öngördüğü mercilere yazıyla bildirilir.
(3) Şube genel kurulu delege tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını da katılanların oy çokluğuyla alır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa en geç 15 gün içinde ikinci toplantı yapılır. İkinci toplantıda salt çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılanların sayısı delege tam sayısının üçte birinden az olamaz.
(4) Şube genel kurullarında delege olmayan üyeler, nisapta dikkate alınmazlar ve oy kullanamazlar. Ancak delege olmayan üyeler, Şube Yönetim Kurulu asil üyeliği dışındaki zorunlu organlara ve üst kurul delegeliklerine aday olabilirler. Delege olmayan üyelerin Şube Yönetim Kurulu asil üyeliğine aday olabilmeleri, delegelerin en az 1/10’u tarafından aday gösterilmeleri halinde mümkündür.
(5) Şube olağanüstü genel kurulu, genel yönetim kurulunun ya da şube yönetim veya denetleme kurulunun gerekli gördüğü hallerde veyahut ilk ve son talep dilekçesi arasında en fazla 7 gün bulunmak ve aynı gerekçeye ya da aynı mahiyete dayalı olmak kaydıyla üyeler ile şube genel kurulu delegelerinin 1/5’inin yazılı isteği üzerine Sendika Yönetim Kurulunun kararıyla en geç 60 gün içinde toplanır. Toplantı isteminde, toplantının niçin yapılmak istendiği gerekçeleri ile belirtilir.
(6) Olağanüstü genel kurulun toplantıya çağrılması için aranan 1/5 oranındaki delege sayısının belirlenmesinde, olağan genel kurulda seçilen delegelerden ölüm, istifa, ayrılma vb. sebeplerle sendika üyeliği ve/veya delegelik sıfatı sona erenler dikkate alınmazlar. Delegelik sıfatının devam edeceğine dair hükümler saklıdır. Olağanüstü genel kurul kararı alınmasında şube genel kurulu delegelerinin 1/5’inin yazılı isteminin yanında olağanüstü genel kurulun yapılmasını gerektirecek sendika içi demokrasiye uygun, haklı, yeterli, inandırıcı sebeplerin bulunması ve söz konusu sebeplerin varlığının şüpheye yer bırakmayacak bilgi ve/veya belgelerle ortaya konulması gerekir.
(7) Şube genel kurulu delegelerinin 1/5’inin olağanüstü genel kurul talebinin ilgili mercilere tebliği sonrasında söz konusu delegelerden bir kısmının olağanüstü genel kurul taleplerinden vazgeçmeleri, talep konusunda yönetim kurulunca karar alınmamış olması halinde dikkate alınır.
(8) Olağanüstü genel kurul gündemi çağrıyı yapan tarafından belirlenir ve gündem dışında başka konu görüşülemez. Ancak, işlem görmüş ve yeterli sayıya ulaşamamış talepler, sonraki başka bir toplantı isteminde delege sayısı eksikliğini gidermek için kullanılamaz.
(9) Genel Yönetim Kurulu tarafından hazırlanmış ve işlerliğe konmuş olağan genel kurul takvimi olmadıkça, şube genel kurulları başlatılamaz.
Genel Kurulun İlanı
Madde 28.
(1) Şube Genel Kurul toplantı tarihinden en az 15 gün önce, Genel Kurul toplantısının ve seçimlerin yapılacağı yeri, günü, saati ve gündemi ile çoğunluk sağlanamaması halinde en geç 15 gün içinde gerçekleştirilecek ikinci toplantının yeri, günü ve saatinin içinde bulunduğu ilan metni delegenin bildirdiği elektronik posta adresine veya iletişim numarasına mesaj gönderme suretiyle toplantıya çağırılır. Çağrı (EK-8) Genel Merkez internet sitesinde ilan olunur. İnternet sitesi üzerinden yapılacak ilanının 15 gün süresince ilk sayfada ulaşılabilecek şekilde olması zorunludur.
(2) Şube Genel Kurul toplantısının ve seçimin yapılacağı tarihten en az 15 gün önce toplantının gündemi, yeri, günü, saati ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte iki nüsha olarak o yer seçim kurulu başkanı olan hâkime tevdi edilir. (EK-9, Ek-10)
(3) Tüzük ve işbu Seçim Yönetmeliğine göre seçilen delegeleri gösterir hazirûn cetveli hazırlanır ve 4 (dört) nüsha olarak mahallin ilçe seçim kurulu başkanı hâkime mühürlenmek üzere teslim edilir. Ancak bu aşamada üyeliği veya delegeliği sona erenlerin, sona erme durumlarını/sebeplerini gösterir belgeler de delege listesinin bu duruma göre yenilenmesi talebini içerir üst yazıyla birlikte ilçe seçim kurulu başkanlığına teslim edilir.
(4) Onaylanan liste ile seçimlerin yapılacağı yer, gün ve oy kullanma işleminin başlayış ve bitiş saatleri, toplantı tarihinden 7 gün önce şube binasında asılmak ve Genel Merkeze ait internet sitesinden duyurulmak suretiyle ilan edilir. İlan süresi 3 gündür. İlanın yapıldığı, ilan süresi boyunca askıda tutulduğu ve askıdan indirildiği ayrı ayrı tutanaklarla belgelenir.(Ek-11, Ek-12)
Genel Kurul Delege Listelerine İtiraz
Madde 29.
(1) İlan süresi içinde listeye yapılacak itirazlar hâkim tarafından incelenir ve karara bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar hâkim tarafından onaylanarak şubeye gönderilir. Şubeye gönderilen kesin liste aynı gün BMS Seçim Otomasyonunda taranarak Genel Merkeze gönderilir.
Genel Kurul Gündemi
Madde 30.
(1) Şube genel kurullarında uygulanacak gündemde aşağıda belirtilen hususlar yer alır. Genel kurulun yapılış şekline göre gündemden bazı maddeler çıkarılabilir, gündem maddeleri sıralamasında değişiklikler yapılabilir;
a) Açılış,
b) Saygı duruşu ve İstiklâl Marşı,
c) Divanın oluşması ve gündemi okuması,
d) Şube Başkanı’nın açılış konuşması ve protokol konuşmaları,
e) Yönetim Kurulu faaliyet raporunun okunması (1. olağan genel kurul ve olağanüstü genel kurullar hariç olmak üzere),
f) Denetleme Kurulu raporunun okunması (1. olağan genel kurul ve olağanüstü genel kurullar hariç olmak üzere),
g) Yönetim ve denetleme kurulu raporlarının ayrı ayrı ibrası (olağanüstü genel kurul hariç olmak üzere),
h) Şube Başkan adaylarının konuşmaları,
ı) Zorunlu organların seçimi,
j) Dilek ve temenniler,
k) Kapanış.
(2) Olağan genel kurullara münhasır olmak üzere şube genel kurul divanı oluşturulup, gündem okunduktan hemen sonrasına kadar divan başkanlığına verilmiş ve genel kurulda hazır bulunan delegenin en az 1/10’u tarafından yapılan ilave gündem teklifleri, müzakereye açılır ve yapılacak oylama sonucuna göre karara bağlanır.
Genel Kurulda Yoklama ve Açılış
Madde 31.
(1) Seçim kurulunca hazırlanan/onaylanan hazirûn cetvelinin, delegeler tarafından imzalanması şarttır. İmza esnasında delegeler tarafından T.C. kimlik numarası bulunan geçerli kimlik belgelerinden birisinin (nüfus cüzdanı, T.C. kimlik kartı, sürücü belgesi, geçerliği devam eden pasaport) gösterilmesi zorunludur. Delegeler hazirûn cetvelinde isimlerinin karşısındaki yeri imza etmelerini müteakiben toplantı salonuna alınırlar. İmzalanan hazirûn cetveline göre çoğunluğun bulunduğunun tespiti üzerine şube başkanının görevlendirmesiyle bir şube yönetim kurulu üyesi, bu sonucu ve genel kurulun çalışmalara başlayacağını duyurur.
(2) Şube Genel Kurul Gündeminin “Açılış” maddesi, Şube Başkan Vekili, yokluğunda teşkilatlanmadan sorumlu şube başkan yardımcısı, her ikisinin yokluğu halinde genel kurula katılan en yaşlı delege tarafından yapılır. Açılışın yapılması sonrasında Divan teşekkülü için teklifler alınır, oylamaya sunulur ve seçilen divan genel kurulu yönetmek üzere göreve davet edilir. İlan edilen gündem divan tarafından yürütülür.
Genel Kurul Divanı
Madde 32.
(1) Genel kurul açıldıktan sonra, divan başkanlığı seçimine geçilir. Delegeler tarafından teklif edilmek sureti ile açık oyla seçilecek bir Başkan ve en az iki, en fazla dört üyeden oluşan divan kurulu belirlenir. Divan başkanlığı için tek aday var ise, oylaması işârî yolla açık olarak yapılır. Birden fazla aday olması halinde, divan başkanı genel kurul tarafından açık oyla seçilir.
(2) Genel Kurulu, divanı temsil eden divan başkanı yönetir. Divanda kararlar, çoğunlukla alınır. Eşitlik olması halinde divan başkanının katıldığı görüş uygulanır.
Divan Başkanının Görevleri
Madde 33.
(1) Divan başkanı;
a) Gündemi okur, delegelerin 1/10’unun yazılı teklifi ve katılan delegelerin salt çoğunluğunun oyu ile gündeme madde ilave edebilir veya gündemde yer alan madde çıkarabilir.
b) Şube genel kurulunun çalışma saatlerini ve çalışma planını tespit eder.
c) Görevliler tarafından isimleri tespit edilen konukları tanıtır, gelen telgraf ve mesajları okur.
d) Karar almak için yeterli çoğunluğun bulunmadığının tespit edilmesi halinde, delegelerin salondaki yerlerini almalarını sağlar.
e) Kanunlara, tüzüğe ve yönetmeliklere aykırı olan veya suç teşkil eden konuşmalar ve olaylar karşısında çalışmalara ara verebileceği gibi, şube genel kurul çalışmalarını erteleyebilir.
f) Toplantı düzenini bozanları uyarır. Fiil ve tutumlarında ısrar edenleri huzuru sağlamak amacıyla salondan dışarı çıkarır. Bu uygulama delegenin oy kullanmasını engellemez.
g) Protokol konukları dışındaki konuklarla, delege olmayanlara konuşma hakkı vermez.
h) Seçimlerde liste şeklinde veya bağımsız olarak aday olanların adaylık dilekçelerini, “Birleşik Oy Pusulası” haline getirip yeteri kadar çoğaltarak mühürlenmek üzere seçim kurulu başkanına verir.
ı) Divana verilen aday listeleri, divan tarafından genel kurula okunmak suretiyle ilan edilir. İlan sonrası divana yapılan itirazlar, aday listelerinden çekilme talepleri vb. divan tarafından değerlendirilir. Aday listelerinde, boşluk olması halinde; listeler yeni adaylar gösterilmek suretiyle tamamlanır. Divan, mevcut şube başkanı dâhil tüm başkan adaylarına propaganda amaçlı konuşma hakkı verir.
Kâtip Üyelerin Görevleri
Madde 34.
(1) Kâtip üyeler;
a) Konuşmaları ve alınan kararları kaydeder ve tutanak haline getirirler.
b) Yapılan oylamaları sayıp doğru olarak tespit ederler.
c) Divan; genel kurul karar defterine geçmesi gereken tutanakları, kayıtları ve diğer belgeleri, yeni seçilen yönetime imzalayarak teslim eder.
Genel Kurullarda Görevliler
Madde 35.
(1) Şube yönetim kurulu tarafından, şube genel kurul ihtiyaçlarını karşılamak, genel kurula katılan delegelere hazirûn cetvelini imzalatmak, konukları ve delegeleri karşılayarak yer göstermek ve divana yardımcı olmak amacıyla yeteri kadar eleman görevlendirilir. Bu görevliler;
a) Kollarında kol bandı veya yakalarında görevli tanıtım kartı bulundururlar.
b) Delegelerin ve konukların kartlarını yakalarında taşımalarını kendilerine hatırlatırlar.
c) Delegelerin söz alma pusulalarını ve önergelerini divana iletirler.
d) Divanın uyarılarının uygulanmasına yardımcı olurlar.
e) Şube genel kurulu çalışmalarına dair metinleri, delegelere ve ilgililere dağıtırlar.
f) Divan tarafından verilen şube genel kurul hizmetleri ile diğer görevleri yerine getirirler.
Genel Kurul Delegelerinin Görev ve Yükümlülükleri
Madde 36.
(1) Şube genel kurul delegeleri;
a) Şube genel kurulunun çalışmaya başlamasından bitimine kadar devamlı takip ederler.
b) Şube genel kurulunun sükûnet içinde geçmesi için kendisinden beklenilen ihtimamı gösterirler.
c) Konuşmacıların konuşmalarına müdahalede bulunmazlar. Ancak, herhangi bir usulsüzlüğün olması halinde durumu divan başkanlığına yazılı olarak bildirirler.
d) Divanın uyarılarına uymak zorundadırlar.
Genel Kurulun İşleyişi
Madde 37.
(1) Şube genel kurulu; şubenin zorunlu organlarının faaliyet ve hesaplarını karara bağlayan, zorunlu organların üyelerini ve sendika genel kurul delegelerini seçen kuruldur.
(2) Şube genel kurullarında, sendika tüzük ve programı çerçevesinde yerel ve genel her türlü hizmet ile faaliyet hakkında görüşmeler yapılabilir, kararlar alınabilir.
(3) Çalışma raporları ilgili organlarca hazırlanır. Şube yönetim kurulu faaliyet raporu şube başkan vekili; şube denetleme kurulu faaliyet raporu ise kurul başkanı ya da kurul başkanının görevlendireceği bir kurul üyesi tarafından okunur. Şube yönetim kurulu faaliyet raporu ve denetleme raporu, genel kurul toplantısından 15 gün önce delegelere ulaştırılır.
(4) Şube yönetim ve denetleme kurullarının ibrası, şube genel kurulunda karara bağlanır.
(5) Gündemdeki maddeyle ilgili görüş belirtmek isteyenler ve söz isteme sıraları divanca saptanır. Konuşmacı, kendi sırasını ve süresini başka bir konuşmacıya veremez. Yönetim Kurulu üyeleri, isterlerse görüşmenin her aşamasında konuşma yapabilirler.
(6) Genel kurullarda aday olan engelliler için kendilerini ifade edecek imkânlar ve ayrıca işitme engelliler için tercümanlık hizmetleri gibi gerekli hizmetler, imkânlar ölçüsünde sağlanır.
(7) Şube genel kurullarında, gündemdeki konuların gerekli kıldığı çalışma komisyonları kurulabilir. Komisyonlar en az 3 en fazla 5 üyeden oluşur. Komisyonlar kendilerine havale edilen işlerle ilgili raporunu hazırlayıp başkanlık divanına tevdii ederler. Gerekli görülürse komisyonun kendi üyeleri arasından seçeceği başkan, genel kurula komisyon raporu ile ilgili takdimde bulunur.
(8) Şube genel kurullarında yapılacak seçimlere göre yeteri kadar sandık oluşturulur. Sandıkların konulacağı yer ve kapalı oy verme yeri hazırlanır. Kapalı oy verme yerlerinin her birinde masa veya benzeri gereçler ile kalem bulundurulur.
(9) Genel Kurul Başkanlık Divanı, yeteri sayıda “Genel Kurul Tutanağı” hazırlar ve aynı gün veya en geç seçimin ertesi günü yeni seçilen yönetim kuruluna teslim eder. Tutanağa kesinleşmiş delege listesinin bir örneği, hazirûn cetvelinin bir örneği, seçim tutanağının bir örneği eklenir.
(10) Genel Kurul tutanağında şu hususlar bulunur;
a) Genel Kurul toplantı yeri, günü, saati ve gündemi,
b) Yapılan yoklamada gerekli çoğunluğun sağlanıp, sağlanmadığı ve katılan delege sayısı,
c) Divan Başkanlığını oluşturanların ad ve soyadları ile Divan Başkanlığı seçim sonuçları,
d) Konukların ve delegelerin konuşmalarının özeti,
e) Komisyonlara seçilenlerin ad ve soyadları,
f) Yönetim, Denetleme Kurulları ve Komisyon raporlarında söz alanlar ve konuşmalarının özetleri,
g) Alınan kararlar,
h) İbra oylamasının sonuçları,
Şube Genel Kurulu Seçim Sandık Kurulunun Oluşması
Madde 38.
(1) Sandık kurulunda görev almak üzere herhangi bir göreve aday olmayan delegeler arasından bir başkan ve iki üye belirlenerek seçim sandık kurulu oluşturulur. Yedek başkan ve üyelerde aynı şekilde belirlenir.
(2) Seçim Sandık Kurulu, seçimlerin Kanunların ve Sendika Tüzüğünün öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup, bu görevleri seçim ve tasnif işlemleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.
(3) Seçim Sandık Kurulu seçmenlerin oylarını kullanmaları için kapalı bir yer hazırlar ve seçimin saatinde başlamasını sağlar.
(4) Seçimi ve delegeleri engelleyici hiçbir eylem ve faaliyette bulunulmaması için gerekli tedbirleri alır.
(5) Oy zarfları sandık kuruluna sayı ile verilir. Sandık kurulu bu zarfların zayi olmamasına dikkat eder, eksik çıkmasından sorumludur. Kullanılmayan oy zarfları tutanakla iade edilir.
(6) Seçim Sandık Kurulu görevlilerine kimse müdahalede bulunamaz. Seçim sırasında herhangi bir adayın seçilmesi/seçilmemesi için propaganda yapılamaz.
(7) Seçimler sırasında sandık kurulu başkanına ve üyelerine karşı işlenen suçlar, Devlet memurlarına karşı işlenmiş gibi değerlendirilir.
Zorunlu Organlara Adaylık
Madde 39.
(1) Şube zorunlu organ üyeliklerine adaylık başvurusu, divan oluştuktan sonra belirlenmiş süre dolmadan divana yapılır. (EK-13A) Divan başkanlığı gündemin “Zorunlu organların seçimi” maddesinde veya daha önce, aday başvurularının en son ne zamana kadar yapılabileceğini ilan eder. İlan edilmiş saat gelince aday başvuruları için sürenin dolduğunu, başvuru olacaksa divana verilmesini tekrar duyurur. İlan edilmiş saatten sonraki aday başvurularını işleme koymayacağını ilan eder.
(2) Divan, aday başvurularını veriliş sırasına göre ayrı ayrı okumak suretiyle genel kurulun bilgisine sunar.
(3) Divan, adaylıktan çekilme ve itirazlar varsa, karara bağlayarak adaylıkları kesinleştirir. Kesinleşmiş adaylar, okunmak suretiyle duyurulur. Divan tarafından onaylı liste örneği ise seçim kuruluna verilir.
(4) Aday listelerinin kesinleşmesi için belli edilen süre içinde yapılacak yazılı çekilme beyanları, divanca kimlik tespiti ile tutanağa geçirilir ve hazırlanacak kesinleşmiş aday listesi tutanağında belirtilir.
(5) Adaylıkların kesinleşmesinin ilanından sonra ve seçim süresince yapılacak yazılı çekilme beyanları, sayım dökümde dikkate alınmaz.
(6) Zorunlu organ seçimlerinin liste yöntemine göre yapılması esastır. Unvanlarına göre yönetim kurulu üyelikleri asıl ve yedek üye adaylıkları, denetleme ve disiplin kurulu asıl ve yedek üye adaylıkları için T.C. Kimlik Numaralarıyla birlikte gösterir listeler halinde adaylık başvurusunda bulunulur. Ancak herhangi bir zorunlu organ asıl üyeliği ve yedek üyeliği için (yönetim kurulu üyeliği adaylıklarında unvan belirtilmek suretiyle) ferdî başvuruda bulunulabilir.
(7) Genel Merkez Üst Kurul delege adayları da oy pusulasına yazılır. Yedek Üst Kurul Delegesi seçilmez.
(8) Genel Merkez Genel Kurulu delegesi olmak isteyen sendika üyeleri, Divan Başkanlığına yazılı olarak müracaat eder. Divan, veriliş sırasına göre sıraya koyarak zorunlu organların seçimine ilişkin oy pusulasının altına ilave eder. Genel Merkez Genel Kurulu için yedek delege seçilmez.
(9) Zorunlu organ seçimlerinde listeler ve ferdi adaylıklar, birleşik oy pusulası haline getirilerek yazılı isimlerin yanına işaret konulacak kare veya daire şeklindeki boşluklara yer verilmek suretiyle yeteri kadar çoğaltılır. Bir örneği divanda kalacak şekilde divan başkanlığınca zarflarıyla birlikte yetkili seçim kuruluna teslim edilir.
Zorunlu Organların Seçimi
Madde 40.
(1) Aday listeleri, aynı oy pusulasında divana veriliş sırasına göre, veriliş sırası belirlenemez ise kura ile sırası belirlenerek yan yana yazılır. Bağımsız adaylar birleşik oy pusulasının en sağına yazılır. Seçim kurulu başkanlığı tarafından mühürlenen listeler oy pusulası olarak kullanılır. Oy pusulasının düzenlenmesinde Seçim Kurulu Başkanlığının talepleri dikkate alınır. (EK-13B)
(2) Zorunlu organ seçimlerinde oylar, birleşik oy pusulasında oylanarak zarfa konulup sandığa atılması suretiyle kullanılır.
(3) Sandık başına gelen seçmene, sandık kurulu başkanı veya görevlendireceği kurul üyesi, oy verenin kimliğinin T.C. kimlik numarası bulunan geçerli kimlik belgelerinden birisi (nüfus cüzdanı, T.C. kimlik kartı, sürücü belgesi, geçerliği devam eden pasaport) ile ispat edilmesinden sonra oy zarfını verir. Seçmen, sandık kurulunca kendisine verilen mühürlü oy zarfını alarak, oyunu kullanmak üzere kapalı oy verme yerine geçer. Oy kullanma hakkına sahip üye oyunu, seçim kurulunca mühürlü birleşik oy pusulasındaki isimlerin yanında yer alan kare veya daire içini işaretleyerek mühürlü zarfa konduktan sonra sandığa atmak suretiyle kullanır. Zarfı sandığa atan seçmen, seçmen listesindeki imza sütununu imzalar.
(4) Seçim kurulunca hazırlanmamış oy pusulası ve belgelerle kullanılmış oylar; oy pusulasında belirsiz yerlere yapılan işaretler bulunan oylar; seçimi yapılan organın asıl üye sayısından fazla aday adının işaretlendiği oy pusulaları ile verilen oylar; oy verenin kimliğinin anlaşılmasını sağlayacak işaretler taşıyan oy pusulaları ile kullanılan oylar, geçersiz sayılır. Seçilecek sayıdan daha az işaretlemelerde bulunulan oylar geçerdir.
(5) Oyların sayım ve dökümü seçim kurulunca gerçekleştirilir. En çok oyu alan aday seçilmiş olur. Oyların eşitliği halinde seçim sonucu seçim kurulu huzurunda gerçekleştirilecek kura ile belirlenir.
Sendika Genel Kurulu Delegelerinin Seçimi
Madde 41.
(1) Sendika Genel Kurulu delegeleri, şube genel kurulları tarafından Tüzüğün 14 üncü maddesinde belirtilen esaslara göre Genel Yönetim Kurulu tarafından bildirilen sayı kadar seçilir. Genel Yönetim Kurulu tarafından bildirilmeden şube tarafından Sendika Genel Kurulu delege belirleme ve seçimi yapılamaz.
(2) Sendika Genel Kurulu delegesi olmak isteyen şube genel kurul delegeleri veya üyeleri, divan başkanlığına şahsen müracaat eder. (Ek-14A) Divan, adayları divana veriliş sırasına göre oy pusulası haline getirip, delege sayısınca çoğaltmak suretiyle seçim kurulu başkanına mühürleterek ve şube zorunlu organları aday listelerinden/adaylarından ayrı pusulada oylatabileceği gibi (Ek-15B); birleşik oy pusulasının altına zorunlu organ adaylık listelerinin altında ya da pusulanın altında yer vermek suretiyle birleşik oy pusulasında da oylatabilir. Ayrı pusula halinde oylamada delege seçimi oy pusulası, zorunlu organların oy pusulasıyla aynı zarfa konulur.
(3) Sendika Genel Kurulu delegeliği için seçilecek aday sayısı kadar işaretlemede bulunulur. Seçilecek delege sayısından fazla aday isminin işaretlemede bulunulması durumunda, tercihler geçersiz sayılır. Seçilecek delege sayısından az işaretlemeler ise geçerlidir.
Seçim Sonuçları
Madde 42.
Delegelerin oy kullanma işlemi bittikten sonra;
(1) Sandık açılmadan önce; oy kullanan ve kullanmayan üyelerin sayısı ve listedeki imzalar sayılarak tespit edilir ve tutanağa yazılır.
(2) Sandık açılır ve sandıktan çıkan zarflar sayılır. Sandıktan çıkan zarfların adedi imzaların miktarından fazla olursa fazla miktar kadar zarf, zarflar arasından rastgele çekilerek iptal edilir ve tutanağa yazılarak tasnif işlemine geçilir.
(3) Oy pusulasında anlamsız işaretler, karalamalar, silinti ve kazıntılar ile isimlerden veya işaret kutucuğundan herhangi birinin okunamayacak/görülemeyecek şekilde yırtılmış olması veya pusula dışında kâğıtlara yazılan işaretlemelerin bulunması durumda, o pusulaya ait oyların tamamı geçersiz sayılır.
(4) Oy pusulalarına, oyun kim tarafından kullanıldığını belli eden bir ibare/işaret konulamaz, imza atılamaz. Bu durumdaki oy pusulaları ve zarflar geçersiz sayılır.
(5) Oy zarfı içine bir oy pusulası konulur. Birden fazla oy pusulası var ise oy geçersiz sayılır.
(6) Aday olmadığı halde, adı listeye yazılan ve işaretlenen kişilere ve aynı unvan için birden fazla adaya verilen oylar geçersizdir. Ancak diğer adaylara verilen oylar geçerli sayılır. Oy pusulasının tümü geçersiz sayılmaz.
(7) Açık tasnif ve sayım tamamlandıktan sonra en fazla oyu alan aday, aday olduğu göreve seçilmiş olur.
(8) Seçim sonucu alınan oyla birlikte unvan ve isimler Seçim Kurulu Başkanlığınca açıklanır.
(9) Sayım ve döküm işlemlerinin sonucunda seçim kurulunun onayını taşıyan bir seçim sonuç tutanağı düzenlenir ve bir nüshası seçim yerinde asılmak suretiyle duyurulur. Bu tutanak, ilçe seçim kurulu başkanı hâkimin onayından sonra seçilenler için mazbata yerine geçer.
(10) Kullanılan oylar ve diğer belgeler tutanağın bir nüshası ile birlikte 3 (üç) ay süreyle saklanmak üzere yetkili seçim kurulu başkanlığına verilir.
Seçimlere İtiraz
(1) Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren 3 (üç) iş günü içinde seçim sonuçlarına ilişkin Seçim Kurulu Başkanlığına yapılacak itirazlar hâkim tarafından incelenir ve kesin olarak karara bağlanır.
(2) İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hâkim, yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder ve şubeye bildirir. Kesinleşmiş seçim sonuç tutanağı şube yönetim kurulu tarafından genel merkeze gönderilir.
Seçimlerin İptali
Madde 44.
(1) Sendika ya da ilgili şubenin üye veya delegeleri; Kanun ve Tüzük hükümlerine aykırı olarak genel kurul ve seçim yapılması veya seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük ya da kanuna aykırı uygulama iddiasıyla, bu işlemlerin veya genel kurulun iptali için genel kurul tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde ilgili mahkemeye dava açabilir ya da Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına dava açılması istemiyle başvuruda bulunabilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Genel Merkez Üst Kurul Delege Seçimleri
Sendika Genel Kurulu Delegelerinin Sayısı ve Dağılımı
Madde 45.
(1) Sendika Genel Kurulu delege sayısı; 300 (üç yüz) delege ile Genel Yönetim Kurulu üyeleri ve denetleme kurulu asıl üyelerinin toplamından (312 delege) oluşur.
(2) Delegelerin şubelere dağılımı; Olağan Genel Kurulundan önceki Resmi Gazete’ de yayımlanmış en son sayı esas alınarak Tüzüğün ilgili maddesine uygun olacak şekilde Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
(3) Delege dağılımında; Toplam aidatlı üye sayısının 300 (üç yüz)'e bölümü ile bir delegeliğe düşen üye sayısı belirlenir. Şubelerin aidatlı üye sayısı bu sayıya bölünerek şubelere düşen delege sayısı hesaplanır. Bu işlemlerde kesirler dikkate alınmaz, artan delegelik olması halinde bu delegelikler, bölme işlemi sonucunda en yüksek kalana sahip şubeden başlanmak kaydıyla şubelere dağıtılır.
(4) Delege dağılım listesi Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından onaylanır ve tutanak altına alınır. Genel Merkez Yönetim Kurulunca yapılan delege dağılımı; Genel Merkezin resmi internet sitesinde, elektronik ortamda veya yazılı olarak şubelere bildirilir.
Genel Merkez Üst Kurulu Delegelerinin Seçimi:
Madde 46.
(1) Genel Merkez Üst Kurul delegeleri, Şube Genel Kurulunca Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından bildiren sayı kadar seçilir.
Sendika Genel Kurulu
Sendika Genel Kurulunun Oluşması:
Madde 47.
(1) Genel Kurul, sendikanın en üst kademesi ve en yetkili organı olup Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu asıl üyeleri dâhil 312 delegeden oluşur.
(2) Sendikanın Genel Yönetim Kurulu ve Genel Denetleme Kurulu asıl üyeleri bu sıfatlarıyla genel kurula delege olarak katılır.
Sendika Genel Kurulunun Toplantı Zamanı, Yeri ve Nisabı
Madde 48.
(1) Olağan genel kurul Tüzükte belirtilen sürede toplanır. Genel Kurul toplantısı Sendika Merkezinin bulunduğu ilde yapılır.
(2) Olağanüstü genel kurul, yönetim kurulu veya denetleme kurulunun gerekli gördüğü durumlarda ya da Genel Kurul üye tam sayısının salt çoğunluğuyla karar verilmiş olmak kaydıyla Genel Yönetim Kurulu'nun veya gerekçeli olmak ve oybirliğiyle alınmak kaydıyla Genel Denetleme Kurulu'nun kararıyla veya ilk ve son talep dilekçesi arasında en fazla 7 gün bulunmak ve aynı gerekçeye dayalı olmak şartıyla Genel Kurul delegelerinin 1/5’inin yazılı isteği ve Genel Merkez Yönetim Kurulunun daveti üzerine en geç 60 gün içinde olağanüstü olarak toplanır.
(3) Toplantı nisabı delege tamsayısının salt çoğunluğudur. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantı en geç 15 gün sonraya bırakılır. Bu toplantıya katılanların sayısı, üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz.
(4) Delegelerle toplanan genel kurullarda delege olmayanlar nisapta nazara alınmazlar ve oy kullanamazlar. Karar nisabı toplantıya katılan delege sayısının salt çoğunluğudur. Ancak bu sayı delege tamsayısının dörtte birinden az olamaz.
Sendika Genel Kurulunun Toplantı Çağrısı
Madde 49.
(1) Genel Kurula çağrı Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
(2) Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından seçim yapılacak genel kurul toplantılarından en az 15 gün önce genel kurula katılacak delegeleri gösteren listeler ile toplantının gündemi, yeri, günü, saati ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte, o yer Seçim Kurulu Başkanlığına ve Valiliğine bildirilir. Seçim Kurulu Başkanlığı ve Valilik tarafından Sendikaya bildirilen yazılı hususlar usulüne uygun yerine getirilir.
(3) Toplantı tarihlerinin gündemde yer alan diğer konular da göz önünde bulundurarak, görüşmelerin tarihini Genel Merkez Yönetim Kurulu belirler.
(4) Genel Kurul çağrısı en az 15 gün öncesinden yer, gün, saat ve gündem belirtilerek Sendikanın resmi internet sayfasında yayımlanır. Genel Kurul çağrısı ile birlikte; iki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait Yönetim Kurulu Faaliyet Raporu ile Denetleme Kurulu Raporu toplantı tarihinden 15 gün önce “Genel Kurul İlanı” ile birlikte resmi internet sayfasında yayımlanır veya delegelere posta veya e-posta ile gönderilir.
Sendika Genel Kurulu Gündemi
Madde 50.
(1) Sendika genel kurulunda uygulanacak gündemde aşağıda belirtilen hususlar yer alır. Genel kurulun yapılış şekline göre gündemden bazı maddeler çıkarılabilir, gündem maddeleri sıralamasında değişiklikler yapılabilir;
a) Açılış,
b) Divanın Oluşması ve Gündemi Okuması,
c) İstiklal Marşı,
d) Genel Başkan'ın Konuşması ve Protokol'ün Konuşmaları,
e) Faaliyet Raporunun Okunması,
f) Denetleme Kurulu Raporunun Okunması ve ibrası,
g) Tüzük Tadilat Komisyonunun Kurulması ve Tekliflerin Divana Verilmesi, (Gerek olması halinde)
h) Tahmini Bütçe Çalışma Programının Onaylanması,
ı) Tüzük Tadilat Komisyonu Raporlarının Görüşülmesi ve Karara Bağlanması,
j) Genel Başkan Adaylarının Konuşmaları,
k) Zorunlu Organların Seçimi ( Genel Yönetim Kurulu Asıl/Yedek Seçimi, Genel Denetleme Kurulu Asıl/Yedek Seçimi, Genel Disiplin Kurulu Asıl/Yedek Seçimi; Konfederasyon Üst Kurul Delege Seçimi),
l) Dilek ve Temenniler,
m) Kapanış.
Genel Kurul Yoklamasının Yapılması ve Açılış Konuşması:
Madde 51.
(1) Genel kurul toplantı yeter sayısının tespit edilmesi maksadıyla; delegelerin kimlik bilgilerinin bulunduğu onaylı “Delege İsim Listesi” (Hazirun Cetveli) yönetim kurulu üyelerinin birinin gözetiminde delegelerce imzalanır. İmza esnasında delegeler tarafından delege kartı ve T.C. kimlik numarası bulunan geçerli kimlik belgelerinden birisinin (nüfus cüzdanı, T.C. kimlik kartı, sürücü belgesi, geçerliği devam eden pasaport) gösterilmesi zorunludur.
(2) Genel Kurul Gündeminin birinci maddesi “Açılış”, Genel Başkan Vekili, yokluğunda teşkilatlanmadan sorumlu genel başkan yardımcısı, her ikisinin yokluğu halinde genel kurula katılan en yaşlı delege tarafından yapılır. Açılışın yapılması sonrasında Divan teşekkülü için teklifler alınır, oylamaya sunulur ve seçilen divan genel kurulu yönetmek üzere göreve davet edilir. İlan edilen gündem divan tarafından yürütülür.
Genel Kurul İçin Başkanlık Divanının Oluşturulması ve Görevleri
Madde 52.
(1) Genel Kurul toplantı yeter sayısı mevcut ise genel kurul toplantısını yönetmek üzere delegeler tarafından teklif edilmek sureti ile bir başkan ve en az iki, en fazla dört üyeden oluşan “Divan” teşekkül ettirilir.
Divan Başkanı;
a) Gündemi okur, delegelerin 1/10’unun yazılı teklifi ve katılan delegelerin salt çoğunluğunun oyu ile gündeme madde ilave edebilir veya çıkarabilir. (Olağanüstü Genel Kurul Hariç)
b) Genel Kurulunun çalışma planını belirler.
c) Görevliler tarafından isimleri tespit edilen konukları tanıtır, varsa gelen telgraf ve mesajları okur.
d) Toplantı düzenini bozanları uyarır. Fiil ve tutumlarında ısrar edenlerin salondan çıkartılmalarını sağlar. Bu uygulama, delegenin oy kullanmasını engelleyemez.
e) Protokol konukları dışındaki konuklarla, delege olmayanlara konuşma hakkı vermez.
f) Seçimlerde aday olanların listelerini, birlikte veya organlara göre ayrı ayrı olmak üzere yeteri kadar düzenleyerek mühürlenmek üzere seçim kurulu başkanına verir.
(2) Divana verilen aday listeleri, divan tarafından Genel Kurula okunmak suretiyle ilan edilir. İlan sonrası divana yapılan itirazlar, aday listelerinden çekilme talepleri divan tarafından değerlendirilir. Aday listelerinde boşluk olması halinde; listeler yeni adaylar gösterilmek suretiyle tamamlanır. Divan, mevcut Genel Başkan dâhil tüm Genel Başkan adaylarına propaganda amaçlı konuşma hakkı verir.
Kâtip Üyelerin Görevleri
Madde 53.
(1) Kâtip üyeler;
a) Konuşmaları ve alınan kararları kaydeder ve tutanak haline getirirler.
b) Yapılan oylamaları sayıp doğru olarak tespit ederler.
c) Divan; tutulması gereken tutanakları, kayıtları ve diğer belgeleri, imzalayarak Genel Merkeze teslim eder.
Sendika Yönetim Kurulu Faaliyet Raporu ile Sendika Denetleme Kurulu Raporunun Sunumu, Görüşülmesi ve İbrası
Madde 54.
(1) Delegelere önceden gönderilmiş olan iki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait Faaliyet Raporu ile Denetleme Kurulu Raporları ilgili Genel Başkan Yardımcıları tarafından genel kurula sunularak ibrası için arz edilir.
Tahmini Bütçe ve Çalışma Programının Onaylanması
Madde 55.
(1) Genel Merkez tarafından hazırlanan tahmini bütçe ve gelecek döneme ait kısa, orta ve uzun vadeli yapılacak çalışmalara ilişkin program divan tarafından veya görevlendirilmesi halinde Mali İşlerden sorumlu Genel Başkan Yardımcısı tarafından okunur. Bu konularla ilgili söz alma istekleri ve çalışma programı Genel Kurulun oylamasına sunulur.
Protokol Konuşmaları
Madde 56.
(1) Divan Başkanınca devlet erkânı hiyerarşik yapısı esas alınmak suretiyle konuşmacılara söz verilir. Protokol konukları dışında konuşma hakkı verilmesi hususu divan başkanının takdirindedir.
Yeni Seçilecek Zorunlu Organlara Aday Olanların Belirlenmesi/Tanıtılması
Madde 57.
(1) Genel kurul dışındaki zorunlu organlara sadece delegeler arasından gerekli şartlara haiz olanlar adaylık başvurusunda bulunabilir. Ancak Genel Kurul Delege sayısının 1/10’unun teklifi üzerine Genel Kurul delegesi olmayan Sendika üyelerinden gerekli şartlara haiz olan üyeler aday gösterilebilir.
(2) Divan Başkanının talebi üzerine zorunlu organlara aday olacaklar yazılı bir liste halinde Divana sunulur. Liste'de; yedi asıl ve yedi yedek üyeden oluşan Yönetim Kurulu; beş asıl ve beş yedek üyeden oluşan Denetleme Kurulu ile beş asıl ve beş yedek üyeden oluşan Disiplin Kurulu üyesi adaylarının Ad, Soyad ve T.C Kimlik Numaraları belirtilir. Bunlardan yalnız Yönetim Kurulu asıl üye adayları unvanlarıyla birlikte yazılır.
(3) Konfederasyon Genel Kurul delegeleri Oy pusulasında ayrıca belirtilerek seçilirler. Adaylar divana veriliş sırasına göre sıralanarak oy pusulası oluşturulur. Yedek Delege seçilmez.
(4) Listede herhangi bir hata/eksik/noksan husus bulunması durumunda Divan Başkanlığınca bu hususların kısa sürede giderilmesi sağlanır.
(5) Liste dışında adaylık başvurusu da Divan Başkanlığına yazılı müracaatla yapılabilir.
(6) Divan Başkanı adaylardan yalnızca Yönetim Kurulu asıl üyeliğine aday olanları liste halinde (topluca) olacak şekilde şahsen (görsel olarak) tanıtılmasına müsaade eder. Diğer organlara aday olanların ise sadece isim bilgileri ve varsa Sendikadaki mevcut görevleri delegelere okunur. Bu esnada toplantı yerinde bulunan adaylar ayağa kalkmak suretiyle kendilerini tanıtırlar.
Zorunlu organlara aday olanlarda aranacak şartlar:
a) 657 sayılı DMK'ya göre devlet memuru olmak için gerekli koşullara haiz olmak,
b) Medeni hakları kullanmaya ehil ve hizmet kolunda fiilen çalışıyor olmak,
c) Kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş bulunmak,
d) Türk Ceza Kanunu’nda yer alan zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı suçlar, kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma, terör eylemlerine katılma ve bu gibi eylemleri tahrik ve teşvik suçları, sendikal hakların kullanılmasının engellenmesi suçu, 257/1 inci maddesinde yer alan suç veya 4688 kanuna muhalefet suçları nedeniyle hakkında Ceza Mahkemelerince ceza kararı verilmemiş olmak,
Seçim Sandık Kurulunun Belirlenmesi:
Madde 58.
(1) Sandık kurulunda görev almak üzere herhangi bir göreve aday olmayan delegeler arasından bir başkan ve iki üye belirlenerek seçim sandık kurulu oluşturulur. Yedek başkan ve üyelerde aynı şekilde belirlenir.
(2) Seçim Sandık Kurulu, seçimlerin yapılması ve oyların sayımı ile görevlidir. Görevleri seçim sonuçlarının tespiti ve zaptın tutulmasına kadar devam eder.
(3) Seçim Sandık Kurulu seçmenlerin oylarını kullanmaları için kapalı bir yer hazırlar ve seçimin saatinde başlamasını sağlar.
(4) Seçimin delegeler arasından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılması sağlanır.
(5) Oy kullanmayı engelleyici hiçbir eylem ve faaliyette bulunulmaması için gerekli tedbirler alınır.
(6) Oy zarfları sandık kuruluna sayı ile verilir. Sandık kurulu bu zarfların zayi olmamasına dikkat eder, aksi halde eksik çıkmasından sorumludur. Kullanılmayan oy zarfları tutanakla iade edilir.
(7) Sandık kuralları görevlilerine/görevlerine kimse müdahalede bulunamaz. Seçim sırasında herhangi bir adayın seçilmesi veya seçilmemesi için propaganda yapılmaz.
(8) Seçimler sırasında sandık kurulu başkanına ve üyelerine karşı işlenen suçlar, Devlet memurlarına karşı işlenmiş gibi işleme tabi tutulur.
Oy Pusulası ve Seçimin Yapılması:
Madde 59.
(1) Sendika zorunlu organları seçimi serbest, eşit, gizli oy, açık tasnif esasına dayalı tek dereceli, unvanlı olarak gerçekleştirilir. Seçim esnasında oylar, bu maksatla düzenlenmiş alanda verilir.
(2) Mühürlü oy pusulaları ve zarflar, seçim saatinin başlaması ile sandık kurulu tarafından delegelere verilmek suretiyle oy verenin T.C. kimlik numarası bulunan geçerli kimlik belgelerinden birisini (nüfus cüzdanı, T.C. kimlik kartı, sürücü belgesi, geçerliği devam eden pasaport) göstermek ile ispat edilmesinden ve listedeki isminin karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır.
(3) Delegeler tarafından oylar; sandık kurulu başkanı tarafından verilen, adayları gösterir mühürlenmiş oy pusulasındaki isimlerinin karşısındaki kutucuğun belirgin bir şekilde işaretlenmesi ve sandığa atılması suretiyle kullanılır.
Seçim Sonucunun Duyurulması
Madde 60.
(1) Sandık açılmadan önce; oy kullanan ve kullanmayan üyelerin sayısı ile listedeki imzalar sayılarak tespit edilir ve tutanağa yazılır.
(2) Sandık açılır ve sandıktan çıkan zarflar sayılır. Sandıktan çıkan zarfların adedi imzaların miktarından fazla olursa fazla miktar kadar zarf, zarflar arasından çekilerek iptal edilir ve tutanağa yazılarak tasnif işlemine geçilir.
Sendika Genel Kurullarında Görevliler:
Madde 61.
(1) Sendika yönetim kurulu tarafından, sendika genel kurul ihtiyaçlarını karşılamak, genel kurula katılan delegelere hazirûn cetvelini imzalatmak, konukları ve delegeleri karşılayarak yer göstermek ve divana yardımcı olmak amacıyla yeteri kadar eleman görevlendirilir. Bu görevliler;
a) Kollarında kol bandı veya yakalarında görevli tanıtım kartı bulundururlar.
b) Delegelerin ve konukların kartlarını yakalarında taşımalarını nezaket kuralları içinde kendilerine hatırlatırlar.
c) Delegelerin söz alma pusulalarını ve önergelerini divana iletirler.
d) Divanın uyarılarının uygulanmasına yardımcı olurlar.
e) Sendika genel kurulu çalışmalarına dair metinleri, delegelere ve ilgililere dağıtırlar.
f) Divan tarafından verilen sendika genel kurul hizmetleri ile diğer görevleri yerine getirirler.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler ve Yürürlük
Yürürlükten Kaldırılan Yönetmelik
Madde 62.
(1) Genel Yönetim Kurulunun 08/09/2020 tarih ve 67 sayılı kararı ile yürütülen Büro Memurları Sendikası Seçim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 63.
(1) Bu Yönetmelik, Genel Yönetim Kurulunun 14/01/2025 tarih ve 14 sayılı Kararı ile onaylanarak, onay ve kabul tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Yürütme
Madde 64.
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Genel Yönetim Kurulu yürütür.