ÖRGÜTLÜLÜĞÜN ÖNÜNDEKİ ENGELLER ÇALIŞMA BAKANINA İLETİLDİ
4688 SAYILI KAMU GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUNUNUN AKSAYAN YÖNLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN MEMUR-SEN KONFEDERASYONUNA AİT DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ
4688 sayılı Kanunla ilgili olarak aşağıda maddeler halinde sıralanan değişiklik Önerileri haricinde, halen devam etmekte olan ve kamuoyunda sivil anayasa çalışması olarak nitelendirilmek suretiyle büyük umutlar bağlanan Anayasa çalışmalarında, uluslar arası sÖzleşmeler (ILO) gÖz Önüne alınarak, gerek çalışma gerekse Örgütlenme hukukunun Önündeki engellerin kaldırılması, kamu gÖrevlilerinin toplu sÖzleşme ve grev hakkına sahip kılınması, Anayasa Mahkemesine doğrudan başvuru yapılmasına yÖnelik olarak çalışanlar ve çalışma hukukuyla ilgili kanunlarla sınırlı olmak üzere sendika ve konfederasyonlara başvuru hakkı verilmesi, Toplantı ve GÖsteri Yürüyüşleri Hakkında Kanunun kapsamında, sendika ve konfederasyonların kapalı salon toplantıları ile basın açıklamalarının bildirim işlemlerine ilişkin yoğun bürokratik süreçten arındırılması yÖnünde çalışma yapılması, sendika ve konfederasyonların yazılı yayınlarının Basın Kanununda yer verilen bildirim süreçlerinde istisna tutulması, sendika ve konfederasyonların gerek sendikal faaliyetleri gerekse üyelerine dÖnük eğitim faaliyetlerinde kullanmak üzere kamuya ait bina ve tesislerden düşük ücretlerle ve KDV benzeri vergi muafiyetleri tanınmak suretiyle yararlandırılması, konfederasyon ve sendikaların hizmet binası edinmelerine imkan sağlayacak ücretsiz veya düşük ücretli hazine veya belediye arazisi tahsisi yapılması, sendika ve konfederasyonların gerek üyelerine gerekse kamu hizmetlerine yÖnelik olumlu katkılar sunmalarına imkan sağlayacak şekilde uzman personel istihdam etmelerine yÖnelik olarak sınırlı sayıda olmak ve tüzüklerinde belirtilmek kaydıyla üyeleri arasından aylıksız izne ayrılmak suretiyle uzman personel istihdam etmelerine imkan sağlanması, sendikaların kurulu bulundukları hizmet kolunda bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının idari düzenleyici işlemlere yÖnelik hazırlık ve değişiklik çalışmalarında aktif olarak gÖrev ve yetki sahibi olmalarının sağlanması, sendikaların üyeleriyle ilgili olan iş ve işlemlerle sınırlı olmak üzere disiplin kurullarında temsilci bulundurmalarına imkan sağlandığı gibi gÖrevde yükselme, atama ve yer değiştirme, Ödüllendirme iş ve işlemlerine ilişkin komisyonlarda da temsilci bulundurmalarının sağlanması, kurum idari kurulu toplantılarına yetkili sendika dışındaki sendikaların da gÖzlemci sıfatıyla katılmalarına imkan sağlanması, sendika yÖnetim kurulu üyeliğine seçilmesine bağlı olarak aylıksız izne ayrılan sendika yÖneticilerinin sağlık giderlerinin sendika genel merkezinin bulunduğu ilin Valiliği veya gÖrev yaptıkları işyerinin bağlı bulunduğu merkez teşkilatı birimlerince karşılanması, sendika ve konfederasyonların yÖnetim ve denetleme kurulu üyeliğinde geçirilen sürelere ilişkin emekli keseneklerinin devlet katkılarının ilgilerin gÖrev yaptıkları kurumlarca şahıs keseneklerinin ise sendikalarınca Ödenmesi yÖnünde düzenleme yapılması, sendika ve konfederasyonların uluslar arası kuruluşlarla iletişim ve etkileşim sürecinin daha etkin hale getirilebilmesi amacıyla konfederasyon ve sendika yÖneticilerine hususi damgalı (yeşil) pasaport hakkı verilmesi, kamu kurum ve kuruluşlarının yurt dışı teşkilatlarında gÖrev yapan kamu gÖrevlilerinin sendikal haklarının korunması amacıyla sendika ve konfederasyonlara yurt dışında temsilcilik açma imkanı sağlanması ve bu amaçla ilgili ülkelerin konuyla ilgili birimleriyle ortak çalışma yürütülmesi, çalışma hayatını ilgilendiren konularla ilgili yasama faaliyetleri sürecinde konfederasyon ve sendikaların ilgili ihtisas komisyonlarında gÖrüş belirtmelerine imkan sağlanması ve bu uygulamanın takdiri olarak değil zorunlu hale getirilmesi, konfederasyon ve sendika yÖneticisi olarak aylıksız izin kullanan kamu gÖrevlilerine yÖnelik olarak disiplin soruşturması işlemi yürütülmemesi ve hukuka aykırı fiillerinin ancak genel hükümler doğrultusunda adli yargı kapsamında kovuşturulabilmesi yÖnünde uygulama yapılmasına imkan sağlayacak gerekli yasal ve idari mevzuat değişikliklerinin de gerçekleştirilmesi gerektiği ÖngÖrülmektedir.
4688 sayılı Kanunda geçen “toplu gÖrüşme” ifadesinin “toplu sÖzleşme” olarak düzenlenmesi
MADDE 1- (Amaç)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Madde metninde sendikaların kuruluş amacı olarak belirtilen “ortak ekonomik, sosyal ve mesleki hak ve menfaatlerin korunması” ibaresindeki “ortak” kelimesinin madde metninden çıkarılması.
MADDE 2- (Kapsam)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
“işçi statüsü dışında çalışan tüm kamu gÖrevlileri, sÖzleşmeli personel ve 657 sayılı devlet Memurları Kanununun 4/C statüsüne gÖre çalışanlar hakkında uygulanır” olarak düzenlenmesine.
MADDE 3- (Tanımlar)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
a- Kamu GÖrevlisi: “Kamu kurum ve kuruluşlarının işçi statüsü dışındaki bir kadro veya pozisyonda çalışan personelin tümünü kapsar.” şeklinde düzenlenmesi.
f- Sendika tanımındaki “ortak” kelimesinin madde metninden çıkarılması.
h- Toplu sÖzleşme: Toplu sÖzleşmenin kapsamına mesleki ve Özlük hakları da eklenmelidir.
ı- Uzlaştırma Kurulu : “Toplu sÖzleşmeler sırasında çıkabilecek uyuşmazlıkların kesin çÖzümü için oluşturulan kurul” diye düzenlenmesini.
MADDE 5 - (Hizmet kolları)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Hizmet kolları alfabetik sıraya gÖre dizilmelidir.
Hizmet kolları birleştirilmelidir.
MADDE 6 - (Kuruluş işlemleri) *
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Prim Ödemeleri halinde; konfederasyon yÖneticilerinin Genel Müdür, sendika yÖneticilerinin Daire Başkanı Özlük haklarına sahip olmaları sağlanmalıdır.
MADDE 10- (Genel kurulların toplantı zamanı ve karar yeter sayısı)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Olağan genel kurul toplantıları (4) yılda bir yapılmalıdır.
Seçimlerde uygulanacak esaslar
MADDE 11-
Genel kurul toplantıları, genel kurullarda yapılacak seçimler, itirazlar ve seçimlerin iptali ve yenilenmesine ilişkin olarak 2821 sayılı Kanuna atıf yapılması yerine madde içerisinde açık ve tereddüde yer vermeyecek biçimde konuşlarla ilgili münhasır düzenleme yapılmasının uygun olacağı.
YÖnetim, denetleme ve disiplin kurullarının oluşması, gÖrevleri ve toplantıları
MADDE 13-
Sendikalar Kanunun ilgili hükümlerine atıf yapılması yÖnteminden vazgeçilerek hususların kanunda münhasıran düzenlenmesinin sağlanmasının uygun olacağı.
MADDE 15- (Sendika üyesi olamayacaklar)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Bu maddenin (c) bendinde geçen “il, ilçe teşkilatları en üst amirleri ile bunlara eşit veya daha üst düzeyde olan kamu gÖrevlileri” ibaresinin madde metninden çıkartılması ve 100 sayı sınırlamasının kaldırılması. Ayrıca c bendinde geçen gÖrevlere vekaleten, geçici gÖrevlendirme ve gÖrevlendirme (tedvir) şeklinde yürütenlerin asıl kadrosuna bakılarak sendikalara üyelikleri değerlendirilir.
(g) bendi değiştirilerek Milli Savunma Bakanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetlerindeki sivil memurlar ve kamu gÖrevlilerinin sendika üyeliği yolu açılmalıdır.
(j) bendi değiştirilerek “Özel güvenlik personeli”ne sendika üyeliği yolu açılmalıdır.
(k) bendi kaldırılarak ceza ve infaz kurumları personeline sendika üyeliği açılmalıdır.
MADDE 18- ( Sendika üyelerinin ve yÖneticilerinin güvencesi )
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Seçimler sonucu sendika yÖneticilerinin kurumlarına bildirilmesinde ÖngÖrülen “en geç otuz gün” sınırlaması kaldırılmalıdır.
Aylıksız izne ayrılacak sendika yÖneticileri için aylıksız izin talebinde bulunabilmek için ÖngÖrülen “bir aylık” süre sınırlaması kaldırılmalıdır.
üye sayısı 100’ü aşan ancak şube kurabilmek için yeterli üye sayısına ulaşamayan il ve ilçelerdeki sendika il ve ilçe temsilcilerine haftada bir gün izin verilmelidir.
Aylıksız izne ayrılmayan yÖnetim kurulu üyelerinin izin süresi, haftada iki güne çıkarılmalıdır.
Aylıksız izin dışındaki sendikal izinlerin kullanılması sırasında mali haklarda (ek Ödeme, dÖner sermaye, fiilen yapılan gÖrev karşılığı olarak Ödenmekte olan başkaca mali ve sosyal haklar) herhangi bir kesinti yapılmamalıdır.
Aylıksız izinli sendika yÖneticilerinin, hizmet içi eğitim, gÖrevde yükselme ve unvan değişikliği uygulamaları ve yer değişikliği işlemlerine yÖnelik başvuru yapabilmelerine imkan sağlanmalıdır.
MADDE 19- ( Sendika ve konfederasyonların yetki ve faaliyetleri )
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Toplu sÖzleşme ve grev hakkının yasa kapsamında yer alması sonucunda sendika ve konfederasyon üyeleri adına idari başvuru yollarını tüketmeye dÖnük idari işlemler yapabilmelerine ilişkin hükme yer verilmelidir.
Sendika ve konfederasyonların afet ve benzeri durumlara bağlı olarak yardım yapılması gerekliliğinin ortaya çıkması halinde üyelik şartı aranmaksızın doğrudan ayni ve nakdi yardım yapabilmesine imkan sağlayan bir hükme yer verilmelidir.
MADDE 21- (Yüksek İdari Kurul)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Kurul’un gÖrev tanımının tam olarak yapılması ve kurumsallaştırılarak işlevselliğinin artırılması gerekmektedir. Yüksek İdari Kurul bünyesinde hizmet kollarının sorunlarının tartışılacağı Ön çalışma grupları oluşturulmalıdır. çalışma alanları ve yetkilerinin genişletilmesi, kurulda yapılması ÖngÖrülen toplantıların daha sık ve düzenli olarak gerçekleşmesi adına ve bu toplantılarda alınan kararların bağlayıcılığı konusunda düzenleme yapılması gerekmektedir.
MADDE 23- (İşyeri sendika temsilcileri)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
İşyerinde işyeri sendika temsilcisi bulundurmaya esas sendika üyesi kamu gÖrevlisi sayısı ile bulundurulacak temsilci sayısı yeniden düzenlenmelidir. 20 alt sayı sınırlamasının kaldırılması.
İşyeri sendika temsilcisine haftada bir gün izin verilmeli, bu izin istekleri halinde günde (2) saat şeklinde kullandırılabilmelidir.
MADDE 24- (Gelirler)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Sendika ve konfederasyonların gelirlerinin vergilendirilmiş kazançlardan elde edilen üye aidatları olduğu dikkate alınarak stopaj, KDV ve benzeri vergiler açısından tam bir muafiyet tanınmalıdır.
MADDE 28- (Toplu gÖrüşmenin kapsamı)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Kamu gÖrevlilerinin mesleki, sosyal ve Özlük hakları toplu gÖrüşmenin kapsamına dahil edilmelidir.
MADDE 29- (Taraflar)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
b bendinin “Maliye Bakanlığı müsteşarı” yerine “tüm Bakanlıkların müsteşarları” diye düzenlenmesi.
MADDE 30- (Yetki)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Yetki konusunun sadece Türkiye genelindeki üye sayısı esas alınmak suretiyle düzenlenmesinden kaynaklanan sıkıntılar yaşanmakta olup, toplu gÖrüşmeye (talebimiz doğrultusunda değişiklik yapılmasıyla toplu sÖzleşmeye) katılacak sendikanın belirlenmesi açısından Türkiye genelindeki üye sayısının esas alınması uygun olmakla birlikte il ve ilçe düzeyinde kuruluşları bulunan hizmet alanlarında kurulu sendikalar açısından il ve ilçe düzeyinde de yetkili sendika kavramının belirlenmesi ve bu çerçevede yetkili sendika kavramının Türkiye geneli, il, ilçe ve iş yeri olmak üzere ayrı ayrı tanımlanması ve ilgisine ve yapılacak çalışmanın niteliğine gÖre yetkili sendikanın bu tanımlar esas alınarak belirlenmesine imkan sağlayacak bir düzenleme yapılmasının uygun olacağı.
MADDE 32- (Tarafların toplanması)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Devlet Personel Başkanlığı bünyesinde Sendika Daire Başkanlığı kurulmalıdır.
Hizmet kolları itibariyle toplu gÖrüşmeye yetkili sendika dışındaki en çok üyeye sahip iki sendikanın yÖneticilerinin de gÖzlemci sıfatıyla katılımının sağlanması.
MADDE 34- (Toplu gÖrüşmenin sonuçlanması ve mutabakat metni)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Toplu gÖrüşmenin sonuçlandırılması için ÖngÖrülen süre sınırlaması kaldırılmalıdır.
MADDE 35- (Uyuşmazlığın tespiti, çÖzümü ve Uzlaştırma Kurulu)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Madde metnine “Uzlaştırma Kurulu kararları tarafları bağlar.” ifadesi eklenmelidir.
MADDE 37- (Kapatma)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Kapatma içerikli dava açılması için ÖngÖrülen şartların muğlâk ve yoruma açık olması hukukun üstünlüğü ilkesiyle çelişmektedir. Kapatmayı gerektiren fiiller ve bu fiilleri gerçekleştiren şube, sendika ve konfederasyon hakkında yürütülecek işlemler başka bir kanuna atıfta bulunulmaksızın madde metninde açık ve kesin bir şekilde düzenlenmelidir.
MADDE 38- (Ceza hükümleri)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Hükümlerine aykırı hareket edenlere altı aydan bir yıla kadar hapis cezası verilmesi ÖngÖrülen kanun maddelerine 18 inci ( sendika üyelerinin ve yÖneticilerinin güvencesi) madde de eklenmelidir.
MADDE 39- (Faaliyetin durdurulmasında kayyım tayini)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Mahkemece tayin edilecek kayyımların kayyım tayin edilme işleminin Öznesinde yer alan sendikanın genel kurul delegeliği hariç olmak üzere, sendika zorunlu organlarında gÖrev yapmamış, üyeler arasından seçilmesine yÖnelik bağlayıcı hükme yer verilmelidir.
Fesih, infisah ve kapatma hallerinde malların devri
MADDE 40-
SÖz konusu durumlarda yapılacak iş ve işlemlerin kamu gÖrevlileri sendikalarının münhasır durumları da gÖz Önünde bulundurulmak suretiyle 2821 sayılı Kanuna atıf yapılmaksızın doğrudan madde içeriğinde düzenlenmesi.
MADDE 41- (YÖnetmelikler)
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
En çok üyeye sahip üç konfederasyon 4688 sayılı Kanunda ÖngÖrülen yÖnetmeliklerin hazırlanmasına doğrudan katılmalıdır.
Uygulamanın izlenmesi
MADDE 42-
Maddenin son paragrafı “Yüksek İdari Kurula temsilci gÖnderen Kamu GÖrevlilileri Sendikaları Konfederasyonu temsilcileri de davet edilir” yerine “doğrudan katılır” hükmünün konulması.
EK MADDE EKLENMESİ
Memur-Sen Konfederasyonunun Önerisi:
Sendika Ödeneği olarak verilen tutarın toplu gÖrüşme primi olarak yasaya konması ve brüt ücretin %1 veya 2’ si gibi sınırlandırılmalıdır.