GÖÇ İDARESİ BAŞKANLIĞI PERSONELİNİN SORUNLARI KİK’TE…
Genel Yetkili Sendika Büro Memur-Sen heyeti adına Genel Başkan Yardımcısı Kaan Çetinbaş, Ankara 4 No’lu Şube Başkanı Cihan Alkan, Çankırı Şube Başkanı Nihat Makas ve Kamu İşveren Heyeti’nin katıldığı toplantı Göç İdaresi Başkanlığı kurum binasında gerçekleştirildi.
Kamu görevlilerinin sorun ve talepleri doğrultusunda mali, özlük ve sosyal haklarını iyileştirilmesi için Büro Memur-Sen tarafından Kamu İşveren Heyeti’ne iletildi.
Göç İdaresi Başkanlığı 1. Dönem KİK Toplantısı sonunda alınan kararlar tutanak haline getirilerek imza altına alındı.
GÖÇ İDARESİ BAŞKANLIĞI KURUM İDARİ KURULU TOPLANTISINDAKİ TALEPLERİMİZ
1- Geri Gönderme Merkezlerinde görev yapan Koruma ve Güvenlik Görevlisi personelinin görev tanımları yapılarak, bu personelin görev tanımları dışında işlerde çalıştırılmamaları ve bu hususta ilgili birimlerin uyarılması.
2- 1. Dönem KİK Toplantısı taleplerimizde de yer alan Geri Gönderme Merkezlerinde görev yapan Koruma ve Güvenlik Görevlisi ve diğer 4/B sözleşmeli personelin ulaşım sıkıntılarının giderilmesine yönelik servis konulması yönündeki talebimiz aynen devam etmektedir. Ayrıca Kurumca sağlanan ulaşım araçlarından diğer personel ve göçmenlerle birlikte mağduriyet yaşayan bahse konu personelin de faydalanması sağlanmalıdır.
3- Kurumumuzda görev yapan 4/B sözleşmeli personel, 4D’li sürekli işçi pozisyonundaki personelin amir olarak görevlendirilmeleri sebebiyle, bu personelin emri altında astı olarak çalıştırılmaktadır. İşçi pozisyondaki çalışanların hiçbir durumda memur ve sözleşmeli kadro ve pozisyonlarda görev yapan personele fiili olarak ya da resmi olarak amirlik yapamayacağı, gerek ilgili kanunlarda, gerekse mahkeme kararlarında açıktır. Bu yanlış uygulamanın kesin olarak sona erdirilmesi gerekmektedir.
4- Geri Gönderme Merkezlerinde görev yapan personele ücretle karşılanmayan fazla çalışmaları için, her 8 saat fazla çalışma için 1 gün izin verilmesi, var olan mevzuatın gereği olup, bazı personelin bundan faydalandırılmadığı bilinmektedir. Bu konuda eksik ve adaletsiz yapılan uygulamaların düzeltilmesi gerekmektedir.
5- 1. Dönem KİK Toplantısı taleplerimizde de yer alan Geri Gönderme Merkezlerinde görev yapan personelin, yaptıkları görevin riski sebebiyle fiili Hizmet Zammından yararlandırılmaları hususunda mevzuat çalışması yapılarak, gerekli girişimlerde bulunulup takibinin yapılması.
6- Koruma ve Güvenlik Görevlilerinin Özel Güvenlik kartlarının yenilenmesinin kaldırılması ya da yenileme masrafının kurum tarafından karşılanması.
7- Koruma ve Güvenlik Görevlisi personelinin kıyafetlerinde bulunan görev tanımlamalarının önünde yer alan ‘özel’ ifadesinin kaldırılıp, bu personel için belirlenmiş kıyafetlerde kuruma özel renk ve biçimde kıyafet çalışması yapılması.
8- 1. Dönem KİK Toplantısı taleplerimizde de yer alan yemek hizmetinden faydalanamayan personele işçi pozisyonundaki personele yapılan ödemeye denk bir yemek yardımı yapılması.
Bu mağduriyetin giderilmesi için ilgili mevzuat kapsamında Tayın Bedelinden faydalanmaları hususunda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı nezdinde gerekli girişimlerin yapılması.
9- Kurumda yeni göreve başlayan sözleşmeli personele özlük hakları ve tabi oldukları disiplin hükümlerine ilişkin gerekli bilgilendirmenin yapılması.
10- Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Çalışan Personelin Kılık ve Kıyafetine Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan (erkek personel için) “Her gün sakal tıraşı olunur ve sakal bırakılmaz. ..” ibaresinin Danıştay 12. Dairesinin 20.04.2022 tarihli ve E:2021/7000, K:2022/2247 sayılı kararı ile iptaliyle, kamu kurumlarında erkek memurların sakal kesme zorunluluğu ortadan kalkmış bulunmaktadır. Uygulamanın bu yönde temini açısından, ilgililerin ve personelin bilgilendirilmesi.
11- Taşrada görev yapan personelin, mazerete dayalı tayin ve becayiş taleplerinin yerine getirilmesi.
12- İl Göç Uzman ve yardımcılarının iller arası tayinlerinin kaldırılması, atama ve tayinlerinde Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir Uzmanlığındaki sistemin getirilmesi.
13- İller arası geçici görevin kaldırılması ve yahut bir ay olarak sınırlandırılması. (Harcırahlar masrafları karşılayamaz haldedir.) ayrıca, geçici görevli olarak gidilen ilin gelen personele kalacak yer (misafirhane, pansiyon ve otel) rezervasyonlarının yapılması.
14- Yönetici pozisyonlarına (İl Müdürü. İl Müdür Yardımcılığı, Geri Gönderme Merkezi Müdürü. Kabul Barınma Merkezi Müdürü, İnsan Ticareti Sığınma Evi Müdürü ve Geçici Barınma Merkezi Müdürü) bu kadrolara yapılacak atamalarda, kurum personelinin atanmasına yönelik yasal düzenlenme yapılması. Ayrıca bu kadrolarda görevlendirilenlere ilgili mevzuat gereği maaşlarının ödenmesi ve görevlendirmelerin bu kadroların maaşlarını alacak şekilde yapılması.
15- 1. Dönem KİK Toplantısı taleplerimizde kısmen yer alan Kurum içi yükselme sınavları ile taşrada görevli il göç uzmanlarına merkez kadro olarak geçen göç uzmanlığına geçiş hakkı tanınması. Başkanlığımıza bağlı olarak yeni oluşturulan Rehberlik ve Denetim Başkanlığı birimimizde görev alacak personelin uzmanlar arasında yapılacak kurum içi yazılı sınav ile temin edilmesi. Yurt dışı teşkilat kadromuz olan Göç Ateşeliği ve Göç Müşavirliğine atanacak kişilerin uzmanlar arasından yazılı sınav ve YDS puanları esas alınarak yapılması.
16- Yurt dışına yapılan iş ziyaretleri ile yurt dışı eğitimlerine taşrada görev yapan il göç uzmanlarından daha fazla yer verilmesi ve gidecek kişilerin seçilmesinde hakkaniyet ilkesi çerçevesinde işlem yapılması (aynı kişilerin birden fazla gönderilmemesi gibi). Ayrıca, yurt dışı görevlendirmelerde YDS puanı esas alınarak görevlendirme yapılması.
17- Geri Gönderme Merkezlerinde görev yapan personelin sivil hayatta da görevlerinden kaynaklanan hayati tehlikeleri bulunmaktadır. Bu nedenle bu merkezlerde görev yapan personelin, İnfaz Koruma Memuru ve Emniyet Genel Müdürlüğü sivil memurlarında olduğu gibi, taşıma ruhsatlı silah almalarına imkan tanınması için gerekli kanuni düzenlemenin yapılması hususunda gerekli çalışmanın yapılarak sürecin takip edilmesi.
18- Adalet bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu gibi sayabileceğimiz birçok kurum banka promosyon anlaşmalarından merkez ve taşra teşkilatı şeklinde yararlanmakta. Kurumumuz taşra teşkilatının da banka promosyon anlaşmalarında Başkanlığımız merkez teşkilatına dahil edilmesi için gerekli çalışmaların yapılması. Özellikle taşrada maaş promosyon anlaşmalarının günümüz şartlarına uygun olarak revize edilmesi için gerekli çalışmanın yapılması.
GÖÇ İDARESİ BAŞKANLIĞI 2022 1. DÖNEM KURUM İDARİ KURUL TOPLANTISI GÜNDEM MADDELERİ
TALEP 1- İl Müdürlüklerinde il müdürü altında idari kadro bulunmaması işleyiş bakımından sorunlara yol açmaktadır. Kadro olmamasına rağmen grup başkanlığı adı altında birim oluşturulmakta, il göç uzmanları grup başkanı olarak görevlendirilmekte, hem kendi işlerini hem de olmayan bir kadronun görevlerini yerine getirmek durumunda kalmaktadır. 657 sayılı Kanuna göre kadrosuz memur çalıştırılması mümkün değildir. Bu bağlamda il müdürlüklerinin organizasyon yapısının gözden geçirilerek il müdür yardımcısı, şube müdürü ve şef kadroları oluşturulmalı, uzmanların asli görevlerini ifa etmesi sağlanmalıdır.
TALEP 2- Kurumda en kısa sürede görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı açılmalı ve düzenli aralıklarla sınav tekrarlanmalıdır. Kurumun boş kadrolarına zorunlu olmadıkça kurum dışından naklen atama yapılmamalı, kurum personelinden şartlan tutanlara öncelik verilmelidir.
TALEP 3- Kurumun iş yoğunluğu fazla olmasına rağmen personel sayısı yetersizdir. Personel eksikliği geçici görevlendirme ve fazla çalışmalarla karşılanmaktadır. İllerin iş yoğunluğu dikkate alınarak norm kadrolar belirlenmeli, mevcut personelin iller arasında dengeli bir şekilde dağılımı sağlanmalıdır. Norm kadrosu yetersiz olan birimlerde personel eksikliğinin giderilmesine yönelik ilgili kurumlar nezdinde girişimlerde bulunulmalıdır.
TALEP 4- Lojman haklarından ve İçişleri Bakanlığına bağlı bütün sosyal tesislerden Başkanlık personelimiz de eşit şekilde faydalandırılmalıdır.
TALEP 5- Başkanlıkta, personelin isteği dışında asli görev yeri dışında yapılan görevlendirmelerde personelin kadro unvanı, kıdemi, ailevi durumları dikkate alınmalı, kadro unvanı ve kıdemine uygun olmayan görevlendirmeler yapılmamalı, görevlendirmelerde 2005/14 sayılı Başbakanlık Genelgesinde belirlenen azami süreye riayet edilmelidir. Ayrıca memurlar tarafından yerine getirilen hizmetlerde sözleşmeli personel veya işçi statüsündeki personel görevlendirilmemelidir.
TALEP 6- Taşra birimlerinde çoğu personelimiz yemek hizmetinden faydalanamamakta, yemek ihtiyacını dışarıdan kendisi karşılamaktadır. Yemek ücretlerinin enflasyona bağlı olarak arttığı dikkate alındığında bu durum personelin bütçesinde önemli bir gider teşkil etmektedir. Bu sebeple yemek hizmeti sunulmaması veya çalışma şartları gereği yemek hizmetinden faydalanamayan personelin 2155 sayılı Kanun kapsamında tayın bedeli ödemesinden yararlandırılması için çalışma yapılmalıdır.
TALEP 7- Göç İdaresi İl Müdürlüğü hizmet birimlerinin şehrin farklı yerlerinde olması nedeniyle personel ulaşımında büyük zorluklar yaşanmaktadır. Personele il içinde servis hizmeti sağlanması için çalışma yapılmalıdır. Özellikle geri gönderme merkezlerinde görevli personel ulaşım bu merkezlerin konumları sebebiyle ulaşım sıkıntısı yaşamakta, kendi imkanları ile görev yerlerine gitmek için ekstra maliyetlere katlanmaktadır. Bu kapsamda personelin toplu taşıma araçlarından ücretsiz yararlanabilmesi için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.
TALEP 8- Geri gönderme merkezlerine akıllı telefon girişinde personel arasında ayrım yapılmaktadır. Pek çok personel merkezlere akıllı telefonlarıyla girerken güvenlik personeli telefonlarını kurum dışında bırakmak durumunda kalmaktadır. Bu bağlamda çifte standarda son verilmeli, uygulama birliği sağlanmalıdır.
TALEP 9- Geri gönderme merkezlerinin güvenliği taşerondan kadroya geçirilen işçi statüsündeki koruma ve güvenlik personeli ile sözleşmeli koruma ve güvenlik personeli tarafından sağlanmaktadır. Ayrıca kolluk personeli de görev yapmaktadır. Güvenlik hizmetlerinde işçi statüsündeki personel ile kolluk personeline amirlik yetkisi verilmesi sözleşmeli güvenlik personeli arasında huzursuzluğa yol açmaktadır. Güvenlik hizmetlerinde zafiyet oluşmaması için sözleşmeli personel arasından amir görevlendirilmesi uygun olacaktır.
TALEP 10- Taşradaki hizmet birimlerinde sendikal faaliyetlerin yürütülmesi amacıyla sendika temsilcilerimize oda tahsis edilmelidir.
TALEP 11- Başkanlıkta özellikle geri gönderme merkezlerinde iş yoğunluğu ve personel eksikliği sebebiyle personele ücret ödenmeksizin fazla çalışma yaptırılmaktadır. Çoğunlukla fazla çalışma karşılığı izin de verilememektedir. Bu kapsamda 375 sayılı KHK'nin ek 13 üncü maddesi kapsamında Cumhurbaşkanlığı Kararı ile fazla çalışma yetkisi alınması için gerekli girişimlerde bulunulmalıdır. Ücretli fazla mesai hakkı başlayana kadar geçen süreçte personele her 8 saat fazla mesai karşılığında bir gün izin verilmeli, bu konuda aksaklık yaşanmamalıdır.
TALEP 12- Başkanlıkta amir memur ilişkilerinde hizmet gereklerine uygun olmayan keyfi, personelin kuruma aidiyet duygusunu sarsacak, moral ve motivasyonunu olumsuz etkileyecek, mobing olarak değerlendirilebilecek davranışlardan uzak durulmalı, teşkilata bu konuda gerekli talimatlar verilmelidir. Adil, hakkaniyete uygun, personelin istek ve beklentilerini dikkate alan bir yönetim kurumsal hizmet kalitesinin artırılmasının yegane koşuludur.
TALEP 13- Başkanlıkta Hazine ve Maliye Bakanlığında yapıldığı gibi kurum personeline yönelik olarak kurum içi uzmanlık sınavı açılmalıdır. Kurum hizmetlerinin niteliği dikkate alındığında açıktan uzman yardımcısı alımı yanında kurum hizmetlerini tanıyan, uygulamanın içinde olmuş deneyimli personele de uzmanlık hakkı verilmelidir.
TALEP 14- Başkanlık Personeli Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğine göre il göç uzmanları beş hizmet bölgesi arasında zorunlu rotasyona tabi tutulmaktadır. Personel sırasıyla 5 bölgenin tamamında görev yapmak durumundadır. Sürekli tayin baskısı altında kalmak personelin iş-yaşam dengesini olumsuz etkilemektedir. Yönetmelik değişikliği yapılarak bölgeler arasında zorunlu rotasyon kaldırılmalı, bölge sayısı azaltılmalı, bölgelerde çalışma süresi değiştirilmelidir. İsteğe bağlı tayinlerde personele gerekli kolaylık sağlanmalıdır.
TALEP 15- Merkezdeki göç uzmanlarıyla taşrada görev yapan il göç uzmanları arasında yüksek düzeyde maaş farkı bulunmaktadır. Farklılık 2011 yılında 666 sayılı KHK ile yapılan düzenlemeden kaynaklanmakta olup, mantıklı gerekçelere dayanmamaktadır. Her iki grup personel aynı düzeyde öğrenime sahip olup aynı sınavlardan geçerek atanmaktadır. Kurumda çalışma barışının bozulmaması ve personelin motivasyonunun yükseltilmesi için maaş farklılıklarının giderilmesine yönelik olarak çalışma yapılmalıdır.
TALEP 16- Hizmet içi eğitimlerin planlaması yapılırken illerin ihtiyaçlarının tespit edilerek yerinde eğitim olanakları artırılmalıdır.
TALEP 17- Geri gönderme merkezlerinde görevli personel cezaevlerinde görevli personel ile benzer görevler ifa etmekte, benzer risklere maruz kalmaktadır. Ceza infaz kurumlarında görev yapan personel 2017 yılında 694 sayılı KHK ile fiili hizmet zammı kapsamına alınmış olup, her yıl için 90 gün yıpranma payı hakkı bulunmaktadır. Geri gönderme merkezlerindeki ortam ile ceza infaz kurumlarındaki ortamın benzerliği dikkate alındığında benzer çalışma koşullarına sahip personelimizin fiili hizmet zammı kapsamına alınması için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.
TALEP 18- Özellikle yabancı terör unsurlarının bulunduğu bölümlerde personeli hedef haline getirebilecek yaka kartı takma zorunluluğu uygulamasından vazgeçilmelidir.
TALEP 19- Hizmet binalarında personelin sağlık ve güvenliğini etkileyecek fiziki ve donanımsal eksiklikler giderilmeli, havalandırma ve aydınlatma koşulları iyileştirilmelidir.
TALEP 20- Eş durumu tayin talepleri ile mazerete bağlı diğer tayin talepleri ivedilikle sonuçlandırılmalıdır. Özellikle aile bütünlüğünün sağlanması konusunda hassasiyet gösterilmelidir.
TALEP 21- Büyükşehirlerde görev yapan Başkanlık personelinin çocukları için Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Açılacak Çocuk Bakımevleri Hakkında Yönetmelik uyarınca kreş açılmalıdır.
TALEP 22- Kurum İdari Kurulunda mutabakata varılan hususlar teşkilata duyurulmalı, farklı uygulamaların önüne geçilerek teşkilatta uygulama birliği sağlanma lıdır.
TALEP 23- Başkanlıkta göreve yeni başlayan personele kurum kimlik kartı dağıtımında gecikme yaşanmasına mahal verilmemeli, personele en kısa sürede kimlik verilmesi sağlanmalıdır.
Göreve başlayan personele birimlerden gelen talepler çerçevesinde kimlik kartları geciktirilmeden basılıp gönderilmektedir. Kimlik taleplerine ilişkin gerekli belge ve fotoğraflarda eksiklikler varsa tamamlanması isteniliyor. Eksiklikler tamamlanıp tekrar gönderilmezse kimlik basımı yapılmıyor.