BÜRO MEMUR-SEN 4/C’LİLERİN HAKKINI ARAMAYA DEVAM EDİYOR
Kamuda 4/C statüsünde çalışan personele, açtığı dava ile memur sendikalarına üye olma yolunu açan ve 4/C’lilere aile yardımı yapılacağı müjdesini veren Büro Memur-Sen, bu kazanımlarla yetinmedi. 4/C’lilerin Özlük haklarını kavuşmasını hedefleyen Büro Memur-Sen, 4-C’li personelin geçici personel statüsünde geçirdikleri hizmetlerinin, kamu kurum ve kuruluşlarında geçen fiili hizmet süresinden sayılması için hukuki mücadele başlattı. Büro Memur-Sen konuyla ilgili Başbakanlığa bir yazı yazarak durumun düzeltilmesini istedi. Büro Memur-Sen başbakanlıktan gelen yazının durumuna gÖre gerekirse dava açacak.
Konuyla ilgili bir açıklama yapan Büro Memur-Sen Genel Başkanı Yusuf Yazgan, Özlük hakkı bulunmayan, maddi geçimde zorluk çeken 4/C’liler için ellerinde geleni yapacaklarını sÖyledi. 4/C’lilerin geçici personel statüsünde geçirdikleri hizmetlerinin, kamu kurum ve kuruluşlarında geçen fiili hizmet süresinden sayılması gerektiğini vurgulayan Yusuf Yazgan, “4/C’liler kamuda zaten fiili olarak çalışıyor. Ancak statüsü geçici olduğu için bu çalışanlar kadroya geçtiği zaman bu çalışma süreleri fiili hizmet süresinden sayılmıyor. Doğal olarak 4/C’li personelin gÖrevde yükselmesi zorlaşıyor ve Önü tıkanmış oluyor. Biz bu adaletsizliğin giderilmesini istiyoruz. Zaten zorluklarla mücadele eden 4/C’li çalışanların geleceği de ellerinden alınmaması gerekir. Bu kazanımı elde etmek için hukuki anlamda elimizden ne geliyorsa yapacağız” dedi.
BüRO MEMUR-SENİN KONUYLA İLGİLİ BAŞBAKANLIĞA GÖNDERDİĞİ YAZI
Sayı : MSK.01-BMS.063/700 17.04.2011
Konu : 4/C’ li personel
BAŞBAKANLIĞA
Bilindiği üzere; Anayasamızın; Cumhuriyetin Temel Nitelikleri Başlıklı 2.maddesinde,
“Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir.”
Devletin Temel Amaç ve GÖrevleri Başlıklı 5.maddesinde,
“Devletin temel amaç ve gÖrevleri, Türk milletinin bağımsızlığını ve bütünlüğünü, ülkenin bÖlünmezliğini, Cumhuriyeti ve demokrasiyi korumak, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.”
Kanun Önünde Eşitlik Başlıklı 10.maddesinde,
“Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gÖzetilmeksizin kanun Önünde eşittir.”
“…Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun Önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.”
çalışma Hakkı ve Ödevi Başlıklı 49.maddesinde,
“çalışma, herkesin hakkı ve Ödevidir.
(Değişik: 3/10/2001-4709/19 md.) Devlet, çalışanların hayat seviyesini yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için çalışanları ve işsizleri korumak, çalışmayı desteklemek, işsizliği Önlemeye elverişli ekonomik bir ortam yaratmak ve çalışma barışını sağlamak için gerekli tedbirleri alır.” denilmiştir.
Ayrıca; Anayasa’nın128.maddesinde kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli gÖrevlerin memurlar ve diğer kamu gÖrevlileri eliyle gÖrdürüleceği,657 sayılı Devlet Memurları Yasası’nın istihdam şekilleri başlıklı 4.maddesinde de; kamu hizmetlerinin memurlar, sÖzleşmeli personel, geçici personel ve işçiler eliyle gÖrdürüleceği ifade edilmiştir. Anayasa’nın128.maddesinde kamu hizmetlerinin gÖrünümü yÖnünden memurlar ve diğer kamu gÖrevlileri olarak ikili bir ayrım olduğuna gÖre “sÖzleşmeli personel ve geçici personel” diğer kamu gÖrevlileri kapsamına girmektedir.
657 sayılı yasanın geçici personel başlıklı 4/C maddesine gÖre ise geçici personel ;
“Bir yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığının gÖrüşlerine dayanılarak Bakanlar Kurulunca karar verilen gÖrevlerde ve belirtilen ücret ve adet sınırları içinde sÖzleşme ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan kimselerdir.”
Gene 4688 Sayılı Kamu GÖrevlileri Sendikaları Kanunu’nun tanımlar başlıklı 5620 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle değişik 3. maddesinde Kamu GÖrevlisi; Kamu kurum ve kuruluşlarının işçi statüsü dışındaki bir kadro veya sÖzleşmeli personel pozisyonunda çalışan, adaylık veya deneme süresini tamamlamış kamu gÖrevlisi olarak tanımlanmış olup, bu bağlamda gerek Yargıtay 9.Hukuk Dairesi’nin 01.12.2009 tarih ve 2009 / 43695 E - 2009 / 32928 K sayılı kararı ile onanan Ankara 3.İş Mahkemesi’nin 13.10.2009 tarih ve 2009/429 E-2009 /526 K sayılı kararında gerek ise de anılan yargı kararına atıf yapan Devlet Personel Başkanlığı’nın 23.02.2010 tarihli gÖrüşünde 4/C statüsündeki geçici personelin kamu gÖrevlileri sendikalarına üye olabilecekleri hüküm altına alınmıştır.
Yine sÖzleşmeli personel gerek ise de geçici personel bir kamu tüzel kişisi tarafından kamu hukuku bağıyla istihdam edilmektedir. Her iki statüdeki personelin durumu da kamu hukuku durumudur. Ve hatta ülkemizdeki ceza hukuku yÖnünden sÖzleşmeli ve geçici personelin aynı paydada yer aldığı, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 6.maddesindeki kamu gÖrevlisine ait “kamusal faaliyetin yürütülmesine atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir surette sürekli, süreli veya geçici olarak katılan kişi” tanımlamadan anlaşılmaktadır. Kaldı ki kendilerine verilen gÖrevler ve yapmış oldukları kamu hizmetleri bir bütün olarak değerlendirildiğinde; açıkça işçi statüsü dışında olan 4/Cliler uyulması gereken kurallar,hak ve yükümlülükler, yargılama usulleri ve disiplin hükümleri noktasında memurlar ile aynı konumda yer almaktadırlar.
Mer’i mevzuat bÖyle olmakla beraber;18.04.1999 tarih ve 23670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında GÖrevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel YÖnetmeliğe ekli 01.03.2010 tarih-2010/192 sayılı karar ile değişik Ek-1 Personel Değerlendirme Formu’nun 2.sırasındaki hizmet süresine ait kıstasta parantez içerisinde “ve geçici personel statüsünde geçirilen hizmetler hariç” denilerek geçici personel statüsünde geçirilen hizmetler hukuka aykırı olarak fiili hizmet süresinden sayılmamıştır.
Mevcut düzenleme adalete, hakkaniyete, anayasal ve yasal mevzuat ile liyakat ve kariyer ilkelerine aykırı olduğundan yÖnetmelikte gerekli düzeltmelerin yapılarak; 18.04.1999 tarih ve 23670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında GÖrevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel YÖnetmeliğe ekli Ek-1 Personel Değerlendirme Formu’nun 2.sırasındaki hizmet süresine ait kıstasta bulunan geçici personel statüsünde geçirilen hizmetlerin kamu kurum ve kuruluşlarında geçen fiili hizmet süresinden sayılmamasına dair “ve geçici personel statüsünde geçirilen hizmetler” ibaresinin metinden çıkartılmasını ve iş bu müracaatımız neticesinden tarafımıza bilgi verilmesini saygılarımızla arz ve talep ederiz.
Sait İNAN Yusuf YAZGAN
Genel Toplu SÖzleşme Sekreteri Genel Başkan