ADALET BAKANLIĞI PERSONELİNİN SORUN VE TALEPLERİNİ KURUM İDARİ KURULU TOPLANTISINDA DİLE GETİRDİK
Adalet Bakanlığı 2025 yılı ikinci dönem Kurum İdari Kurulu (KİK) toplantısı gerçekleştirildi. Toplantıya sendikamızı temsilen Genel Başkan Yardımcımız Zekeriya Köftercioğlu, Ankara 12 No’lu Şube Başkanımız Ömer İzgi ve Ankara 6 No’lu Şube Başkanımız Sümeyye Akan katıldı. Kamu İşveren Heyetini temsilen ise Adalet Bakanlığı Bakan Yardımcısı Ramazan Can, Personel Genel Müdürü Yusuf Soner Çiftçioğlu ve ilgili birim yetkililerinin katıldığı toplantıda, Bakanlık personelinin malî, sosyal ve özlük hakları ile kariyer planlamasına ilişkin taleplerimiz görüşüldü.
Genel Başkan Yardımcımız Zekeriya Köftercioğlu, Adalet Bakanlığı personelinin sorun, talep ve önerilerimizi şu şekilde sıraladı:
1- Sayın Cumhurbaşkanımızın açıkladığı 4. Yargı Reformu Strateji Belgesi’nde yer alan Adalet Hizmetleri Sınıfının oluşturulması yönündeki hedef doğrultusunda;
a) Yazı İşleri Müdürlerine kariyer imkânı oluşturulması; diğer taraftan fiziki çalışma şartlarının iyileştirilmesi ve idari görev tanımlarının netleştirilmesi hususunda çalışma yapılması,
b) Zabıt Katipliği ve İcra Katipliği kadrolarına kariyer imkanı için Uzman Katiplik kadro ihdası yapılması,
c) Adalet Hizmetlerinin oluşturulması sürecinde kurulacak olan komisyonda Adalet Bakanlığı bünyesinde görev yapan personelin(yazı işleri müdürü, Şube müdürü, İcra müdürü, İcra Katibi, Zabıt katibi, mübaşir vs.) de görüş ve önerilerinin alınarak hizmet sınıfının bu görüşler doğrultusunda oluşturulması,
hususlarında ilgili yasal düzenleme sürecine yönelik çalışmalar hızlandırılmalıdır.
4- Bakanlık görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavları düzenli aralıklarla ve belirlenmiş bir takvim dâhilinde açılmalıdır.
5- Adalet çalışanlarının görevleri nedeniyle işledikleri iddia olunan suçlar bakımından haklarında yürütülecek soruşturma ve kovuşturmalar için, 4483 sayılı Kanun hükümlerine tabi olmasını sağlayacak bir düzenleme yapılmalıdır.
6- Adalet Kartı’n İşyurtlari Mağazalarındaki kullanımında yüzde 25 indirim imkânı sağlanmalıdır.
7- Mübaşir, şoför, koruma ve güvenlik görevlisi, memur ve emanet memuru kadrosunda görev yapanlara üçüncü derece kadro tahsis edilmesi hususunda Cumhurbaşkanlığı nezdinde girişimde bulunulmalıdır.
8- Toplu Sözleşme ile mahkemelerde görev yapan personelin fazla çalışma ücreti başlıklı düzenleme kapsamında; “375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 17 nci maddesinde yer alan “üç katını” ibaresi “beş katını” olarak, “%10’unu” ibaresi ise “%30’unu olarak uygulanır.” şeklinde hüküm altına alınmıştır.
Bu kapsamda, ilgili personelin fazla çalışma ücretlerinin ödenmesinin idarenin takdirine bırakılmaması, ödeme süreçlerinin geciktirilmeksizin ve eksiksiz şekilde yerine getirilmesi, ayrıca uygulamanın tüm mahkemelerde eşit ve düzenli biçimde yürütülmesi hususunda gerekli özen gösterilmelidir.
9- Mahkemelerde görev yapan personelin Hukuk Mahkemeleri, Ceza Mahkemeleri ve Savcılık birimlerinde görevlendirilmelerinde, mesleki deneyim ve uzmanlıklarının etkin şekilde kullanılabilmesi için, ihtisaslaşmayı sağlayacak şekilde görevlendirilmeler yapılmalıdır.
10- Yazı İşleri Müdürlerine harca tabi olmaksızın taşıma ruhsatlı silah verilmesi hususunda çalışma yapılmalıdır.
11- Adalet Bakanımız Sayın Yılmaz Tunç’un 6 Haziran tarihinin “Ceza İnfaz Personeli Günü” olarak kutlanacağı yönündeki açıklaması doğrultusunda, adalet teşkilatında görev yapan tüm personelin emek ve katkılarının vurgulanması amacıyla, adli yılın ilk haftasının “Adalet Çalışanları Haftası” olarak ilan edilmesi yönünde çalışma yapılmalıdır.
12- 2025/1 sayılı Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Kararının 29. maddesinde;
“Koruma ve güvenlik görevlisi kadro ve pozisyonlarında bulunan personelin, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye göre yararlanmakta oldukları ek ödeme oranına 13 puan ilave edilir. Bunlardan silahlı olarak görev yapanların ek ödeme oranlarına ayrıca 8 puan ilave edilir.” hükmü yer almaktadır.
Bakanlık merkez ve taşra birimlerinde silahlı olarak istihdam edilen koruma ve güvenlik görevlilerinin, adliyeler ile Bakanlık merkez birimlerinde görev yapmalarına rağmen silahlarının teslim edilmediği gözlemlenmiştir.
Bu nedenle; koruma ve güvenlik görevlilerinin işe alım gerekçeleri ve görevlerinin gereği olarak kullanmaları gereken silahların teslim edilmesi, buna ilişkin eğitimlerin eksiksiz şekilde verilmesinin sağlanması ile anılan Hakem Kurulu Kararı uyarınca silahlı olarak görev yapan personele ödenmesi gereken kişilerin ilk istihdamlarına uygun; haklı beklentilerini karşılayacak şekilde ek ödeme oranının ödenmesine riayet edilmelidir.
13- Koruma ve Güvenlik Görevlilerine durumlarına uygun taşra birimlerinde de kadro ihdas edilmek suretiyle Koruma Güvenlik Şefi ve Koruma Güvenlik Amirliği sınavları açılmalıdır.
14- Adalet Bakanlığı personeli olan şoförlerce kullanılan araçların güvenliğinin ve kamu kaynaklarının korunmasının temini amacıyla, hizmet araçlarına Adalet Teşkilatını Güçlendirme Vakfı (ATGV) üzerinden kasko sigortası yapılmalıdır.
15- Koruma ve Güvenlik Görevlilerinin üniformalarının üzerindeki “Özel Güvenlik” ibaresi kaldırılarak “Adalet Bakanlığı Koruma Güvenlik” ibaresi kullanılmalıdır.
16- Genel İdari Hizmetler sınıfına geçirilen mübaşirlerin görevde yükselme sınavı açılmalıdır.
17- Şoförlere kadro görevlerinin getirdiği iş riskine binaen, Yan Ödeme Kararnamesinde (Adli Tıp Kurumunda görev yapan şoför kadrolarında olduğu gibi) görevlerinden ötürü iş riski zammı ödenebilmesi için Yan Ödeme Kararnamesi’nde ivedilikle çalışma yapılmalıdır.
18- Günümüz yaşam pahalılığı ve büyükşehirlerdeki uzun yol mesafeleri göz önüne alınarak;
a) personele verilen toplu taşıma kartının biniş (aktarma) sayısı artırılmalı,
19- Memurlara Yapılacak Giyecek Yardımı Yönetmeliği kapsamında mübaşirlere aynî olarak yapılan giyecek yardımının artan maliyetler karşısında yetersiz kaldığı değerlendirilmekte olup, söz konusu yardımın miktarı artırılmalı, ödenmeyen yerlerde de ödenme yapılmalıdır.
20- Sözleşmeli olarak görev yapan personelin aile birliğinin sağlanmasına yönelik mazeret talepleri karşılanmalıdır.
21- 2. Dönem Toplu Sözleşme kazanımı olan ve personel lehine oranları artırılarak ödenme imkanı devam eden “mahkemelerde görev yapan personelin fazla çalışma ücreti” başlıklı toplu sözleşme kazanımından, fazla çalışmaya ilişkin 375 sayılı KHK nın ek 17 nci maddesinde yer alan “2576 sayılı Kanunla kurulmuş olan ve iş yoğunluğu diğer mahkemelere göre fazla olan mahkemelerde görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele” kıstı sebebiyle, aynı yerleşkelerde adalet hizmeti veren ve benzeri koşullarda fazla mesaiye kalmaları söz konusu olan İcra Dairelerinde görev yapan kamu görevlileri faydalanamamaktadır. İcra personelince yapılan fazla çalışmalarının ücretle karşılanabilmesi hususunda 375 sayılı KHK ek madde 17 de değişiklik yapılması hususunda girişimde bulunulmalıdır.
22- İl ve ilçelerdeki noterlere izin, rapor gibi sebeplerle yaşanan personel eksikliği sebebiyle adliye personelinden görevlendirilmeler yapılmaktadır. Yapılan görevlendirmelerde Harcırah Kanunu uyarınca yapılacak ödemelerin aksatılmaması hususunda özen gösterilmelidir.
23- Mobbinge maruz kalan personelin durumunun değerlendirilmesi için mobbing komisyonu kurularak, sendika temsilcisinin katılımının zorunlu olacağı bir düzenleme yapılmalıdır.
24- Mobbingle mücadele kapsamında, adliyelerde görev yapan personelin motivasyonu ve psikolojik dayanıklılığının artırılması amacıyla, adliyelerde psikolog görevlendirilmesi veya periyodik psikolojik destek hizmeti verilmesi yönünde çalışma yapılmalıdır.
25- Adliyelerde hizmetli ve Koruma Güvenlik Görevlisi kadrolarında bulunan personelin amiri konumunda işçilerin görevlendirildiği yönünde Sendikamıza bilgiler ulaşmıştır. Bu kapsamda, işçi statüsündeki personelin memur statüsündeki personele amir olarak görevlendirilmemesi hususuna dikkat edilmelidir.
26- Taşradaki adliyelerde taşerondan işçi olarak kadroya geçirilenler ile hizmetli olarak görev yapan devlet memurları arasında ayrım yapılmakta; işçiler amir pozisyonunda görev yaparken memurlar temizlik işlerinde görevlendirilmektedir. Aynı nitelikte farklı istihdam türlerine göre çalıştırılan kişilerin görevlendirilmesinde hakkaniyetle davranılması, ayrım yapılacaksa, bu asli kamu görevlisi istihdam türü olan devlet memurları lehine kullanılmalıdır.
27- Bakanlık ve Adliyelerin tüm yerleşkelerinde hekim bulundurulması gereği yerine getirilmelidir.
28- 2025/1 sayılı Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Kararının 37. Maddesi “Kamu kurum ve kuruluşları, imkânları çerçevesinde personeline kreş hizmeti sunma, kalitesini ve kapasitesini artırma konusunda ihtimam gösterir.” Hükmü, bu hususu teşvik eden ve konuya ilişkin harcamaları ‘’Tasarruf Tedbirleri Genelgesi’’ kapsamı dışında bırakan Cumhurbaşkanlığı Kararı ile ülke ve kamu görevlilerimiz üzerinde ağırlaşan ekonomik koşullar da dikkate alınarak Büyükşehirlerde imkân olan yerlere kreş açılmalıdır.
29- Adalet Bakanlığı’nda merkez ve taşra teşkilatında çalışan memurlara, Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni kadrosu verilmesi için çalışma yapılmalıdır.
30- stanbul ilinde görev yapan personelin il içi ikamet mahalleri ve talepleri esas alınarak tayin talepleri ivedilikle karşılanmalıdır.
31- Bölge Adliye Mahkemeleri’nde bulunan itiraz bürosu gibi ilk derece mahkemelerinde de teslim büroları oluşturularak, evrakın sürüncemede kalmasının önüne geçilmelidir. (Uygulamada savcı katipleri başka bir savcının evrakını teslim almamaktadır.)
32- Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Müdürlüklerinin bulunmadığı yerlerde; aile mahkemesinin bulunması halinde aile mahkemesi yazı işleri müdürlüğü, aile mahkemesinin birden fazla olduğu yerlerde 2. aile mahkemesi yazı işleri müdürlüğü çocuk teslimi veya çocukla kişisel ilişki kurulmasına dair mahkemeler tarafından verilen ilam veya tedbir kararlarının gereğini yerine getirmek üzere belirlendiği; ancak Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Müdürlükleri bulunan yerlerde de mevzuatta yeri ve düzenlemesi olmaması rağmen yazı işleri müdürlüklerinden görevlendirmeler yapılmaktadır. Mer’i mevzuat çerçevesinde yürütülmeyen çocuk teslimine ilişkin süreçlerde hiç değilse, ödemelerin kurum aidiyetini zedelemeyecek ve emekle orantılı düzeye yükseltilmesi hususunda çalışma yapılmalıdır.
33- Adliyelerde görev yapan Hukuk Fakültesi mezunu icra katiplerinin (zabıt katiplerinde olduğu gibi), Avukatlık Unvan Değişikliği sınavına başvurmalarına yönelik engel, gerekli mevzuat çalışması yapılarak kaldırılmalıdır. (Liyakat ve eşitlik ilkesine uygunluk sağlaması bakımından önem arz etmektedir.)
34- İlgili Genelgelerle Engelli, Şehit, Gazi kadrolarına tanımlanan resmi izin günlerinin birim amirlerinin inisiyatifine bırakıldığı; kimi amirlerin personeli işe çağırdığı, kimisinin izin dilekçesi yazmasını istediği bilgisi Sendikamıza iletilmiştir. Tüm adli teşkilata bu hususta eşitlik ilkesini gözetecek şekilde uygulama yapılması gerekliliği yazılı olarak bildirilmelidir.
35- Bilindiği üzere 4060 UYAP SMS Servisi’nin kurulum aşamasında bu servis üzerinden elde edilen gelirlerin personele dağıtılacağı yönünde karar alınmıştı. Bu itibarla, UYAP PORTALLAR ve 4060 UYAP SMS SERVİSİ üzerinden sağlanan gelirlerin personellere dağıtılması yönünde çalışma yapılmalıdır.
36- Adalet Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde, Bilgi İşlem Müdürlüğü kadrosuna atanma şartlarında mezuniyet bölümü olarak sayılan bölümler arasına “Yönetim Bilişim Sistemleri” bölümünün de eklenmesi yönünde düzenleme yapılmalıdır. (Yönetim Bilişim Sistemleri bölümü, bilgi teknolojileri ile işletme ve yönetim bilimlerini bir araya getiren disiplinler arası bir program olup, kamu kurumlarında bilişim altyapısının yönetimi, veri analizi, sistem güvenliği ve dijital dönüşüm süreçlerinde etkin rol alabilecek nitelikte personel yetiştirmektedir. İlgili yönetmelikte mezuniyet şartı bulunan bölümler arasına “Yönetim Bilişim Sistemleri”nin eklenmesi, hem liyakat esasını güçlendirecek hem de kurumun bilişim hizmetlerinde verimliliği artıracaktır.)
37- Adalet hizmetlerinin etkin yürütülmesi için SEGBİS odaları kurulmalı ve gerekli teknik altyapı sağlanmalıdır.
38- Cumhuriyet Başsavcılıklarında olduğu gibi, Ceza ve Hukuk Mahkemeleri nezdinde de talimat büroları kurularak; ifade alınması, diğer taşra mahkemelerinden bilirkişi incelemesi yapılmak üzere gönderilen dosyaların bilirkişilere tevdi edilmesi gibi talimat işlerinin bu bürolar tarafından yürütülmesi sağlanmalıdır.
Bu uygulama, mahkemelerin iş yükünün hafiflemesine, talimat işlemlerinde uzmanlaşmanın artmasına ve zaman tasarrufu sağlanmasına katkıda bulunacaktır.
Örneğin, ifade alınmasına ilişkin bir talimat dosyası için mahkeme, haftada yalnızca 3-4 gün kendi duruşmalarını yapabildiğinden, talimat duruşması günü çoğu zaman 3-4 ay sonrasına verilebilmektedir. Talimat bürosu kurulması halinde ise, bu büroların her gün duruşma yapabilecek olması sayesinde talimat duruşma günleri en fazla 1 ay sonrasına verilebilecek ve böylece yargılama hizmetleri daha kısa sürede sonuçlandırılacağından uygulama bu şekilde yapılmalıdır.
39- Haciz işlemleri sırasında yaşanabilecek olumsuzlukların önlenmesi ve kamu görevlilerinin can güvenliğinin sağlanması amacıyla, hacze giden tüm memurlara kolluk görevlisinin eşlik etmesinin sağlanmalı; bunun mümkün olmaması halinde ise hacze çıkan memurların güvenliğini sağlayacak alternatif tedbirler alınmalıdır.















