4/Ç ÇALIŞANLARININ SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI RAPORU VE SONUÇ BİLDİRGESİ AÇIKLANDI
Sendikamız tarafından 13.03.2010 Cumartesi günü Memur-Sen Genel Merkezi M.Akif İnan Toplantı Salonu’nda düzenlenen 4/C çalışanlarının sorunları ve çÖzüm Önerileri konulu çalıştay Türkiye’de bir ilk olmuştu.
4/C’li personelin sosyal, ekonomik ve Özlük hakları noktasında yaşadıkları bütün sorunların masaya yatırıldığı çalıştaya başta TüİK olmak üzere Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve diğer kurumlarda çalışan 4/C’li personel büyük bir ilgi gÖstererek katılmıştı.
Genel Mevzuat Toplu GÖrüşme ve Dış İlişkiler Sekreteri Sait İnan’ın başkanlık yaptığı çalıştayda Genel Teşkilat Sekreteri Murat Sipahi, Sendikamız Danışmanlarından İsmail Şeker, Memur-Sen Konfederasyonu Hukuk Müşaviri Hüseyin Rahmi Yavuz, Sendikamız Hukuk Müşaviri Avukat Y.çağlar Yardımcı 4/C hakkında tebliğde bulunarak Önemli tespitler yapmışlardı.
çalıştay’da konuşan Genel Başkan Yazgan’da, “Bizler sendika olarak bu güne kadar 4-C li çalışan arkadaşlarımıza hayal tacirliği yapmadık, sizlerin duyguları ile oynamadık ve sizleri hiçbir zaman zor durumda bırakmadık. Sizlerin Önce, Ankara 3. İş Mahkemesinde açmış olduğumuz davayı kazanarak sendika güvencesine kavuşmanızı sağladık. Şimdi ise sorunlarınızın masaya yatırılmasına sıra geldi. Buradan sizlerin huzurunda 4-c kadrosunda çalışan tüm kamu çalışanlarına sesleniyorum. Sizlerin duygularını istismar etmek isteyen, sizler üzerinden kendilerine ikbal bulmak isteyen merdiven altı sÖzde sendikalara dikkat edin aldanmayın, değişik konfederasyonlardan mitoz bÖlünme ile ayrılmış bu sÖzde sendikaların sizlere vereceği hiçbir şey yoktur. Bu sÖzde sendikaların amacı sizler üzerinden kendilerine sendikal zemin bulma isteğinden başka bir şey değildir.
Sorunlarınızın çÖzüm yeri burasıdır. Memur Sen 400 bini aşkın üyesinden gelen gücünü sizlerin sorunlarının çÖzümü noktasında kullanmaya hazırdır. Sizlerin sorunlarını ve çÖzüm Önerilerini kamuoyuna, hukuk zeminine, toplu gÖrüşme masasına ve parlamentoya taşımaya hazırız. Bizlerin sizden istediği bu mücadelede yanımızda yer almanız ve Memur Sen’in gücünden yararlanmanızdır.
Tekel işçilerinin eylemleri 4/C kadrosunu kamuoyuna taşıdı. Bu sayede yıllardır dile getirdiğimiz kÖlelik kadrosu dediğimiz ve devletin kayıt dışı istihdamı olarak nitelediğimiz 4-C vahameti daha iyi anlaşıldı. Tekel işçileri için kısmi iyileştirmeler yapılmış olsa da bu yeterli değildir. Devlet işlerinde süreklilik olması gerektiği dikkate alındığında, Tekel işçilerini 4/C’ye geçirmek yerine bütün kamu personelini tek elde toplayacak kadrolu istihdam modeli uygulanmalı ve kamudaki bu dağınıklığa bir son verilmelidir.” Açıklamasında bulunmuştu.
4/C çalışanlarının büyük takdirini toplayan 4/C çalışanlarının sorunları ve çÖzüm Önerileri çalıştayı 4/C’li personelin çalıştayda sorunlarını dile getirmesiyle noktalanmıştı. SÖz konusu çalıştayla ilgili hazırlanan rapor ve sonuç bildirgesi bugün(16.03.2010) TüİKde düzenlenen bir toplantıyla ilan edildi. TüİKde gÖrevli 4/Cli çalışanlarında katıldığı toplantıda çalıştay raporunu ve sonuç bildirgesini Genel Başkan Yazgan açıkladı. Yazgan, toplantıda 4/C’li personelin sorularını da yanıtladı. Rapor başta TüİK olmak üzere Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı gibi değişik kurumlarda gÖrevli 4/C’li personelin mağduriyetine son verecek kapsamlı çÖzümler içeriyor.
SÖz konusu rapor ve sonuç bildirgesi aşağıda yer almaktadır.
BüRO MEMUR-SEN GENEL MERKEZİ
4-C çALIŞTAY SONUç BİLDİRGESİ
16 MART 2010 ANKARA
1- Öncelikli olarak, sadece 4046 Sayılı Özelleştirme Kanunu kapsamında işsiz kalan ve kalacak olan personeli kapsayan 04.02.2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı, 01.01.2010 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 4/C statüsünde istihdam edilen bütün kamu gÖrevlilerini kapsamalıdır.
2- 4/C statüsünde istihdam edilen personel üzerinde yÖneticiler ve amirler tarafından oluşturulan keyfi uygulamalar son verilmeli, bunların dayanağını oluşturan mevzuat hükümleri yürürlükten kaldırılmalıdır.
3- 4/C statüsünde istihdam edilen kamu gÖrevlilerinin, gÖrev tanımlarının belirsizliği, sicil ve disiplin hukuku, Ödüllendirme ve taltif uygulamaları gibi konulardaki kural yoksunlukları giderilmelidir.
4- 4/C personelinin Özlük hakları ile sosyal hak ve yardımlara ilişkin mağduriyetleri ivedilikle giderilmelidir.
5- 4/C statüsünde istihdam edilen personelin istihdamına dayanak olan ve maaş ve ücretlerinin belirleyen Bakanlar Kurulu Kararı’nın yayımlanmasından kaynaklanan gecikmelerin oluşturduğu mağduriyeti gidermek amacıyla her yıl Bakanlar Kurulu Kararı’nın yayımlanması uygulamasına son verecek bir sistem oluşturulmalıdır.
6- 4/C statüsünde personel istihdamı, sınırlı sayıda ve nitelikte olmalı mevcut 4/C statüsündeki personelin sosyal tarafların ve paydaşların da katılımı ile oluşturulacak bir takvim yılı içerisinde asli ve sürekli istihdamlarının sağlanması sosyal hukuk devleti olmanın gereğidir.
7- 4/C statüsünde personel istihdam edilmek suretiyle yürütülen kamu hizmetlerinin büyük bÖlümünün asli ve sürekli nitelikte kamu hizmeti olduğu, Özellikle TüİK bünyesinde ve yargı teşkilatı bünyesinde istihdam edilen 4/C personel tarafından yürütülen hizmetlerin asli ve sürekli nitelikte kamu hizmeti olduğu dikkate alındığında bu kurumlardaki 4/C’li personelin zaman geçirilmeksizin memur kadrolarıyla ilişkilendirilmesi gerekmektedir.
8- 4/C statüsünde istihdam edilen personelin; eş durumu Özrüne dayalı yer değiştirme, askerlik dÖnüşü gÖreve başlama, istihdamlarına esas sÖzleşmelere ait damga vergisi Ödeme, kariyer ve liyakat ilkeleri çerçevesinde gÖrevde yükselme, sosyal güvenlik hukukuna ilişkin hak ve yükümlülükler, iş sonu tazminatı, başta yıllık izin olmak üzere izin hak ve süreleri, fazla çalışma ücreti vb. konularda yaşadığı sorunların kısa vadede çÖzümü mümkün olup asli ve sürekli nitelikte istihdam edilmelerine ilişkin süreç tamamlanıncaya kadar Öncelikle bu sorunları kalıcı olarak çÖzecek hükümler içeren Bakanlar Kurulu kararı ivedilikle yürürlüğe konulmalıdır.
9- 4/C statüsünde istihdam edilen personelin memur statüsüne geçirilmesi, kamu personel rejimi ve kamu maliyesi açısından bir yük oluşturmaktan ziyade kamu maliyesi ve kamu hizmeti açısından her geçen gün kaldırılamaz ve ÖngÖrülemez bir yük haline gelen bir uygulamaya son verilmek suretiyle sürdürülebilir ve ÖngÖrülebilir bir kamu hizmeti anlayışının oluşturulmasının ilk ve olumlu adımı olacaktır.
BüRO-MEMURSEN GENEL MERKEZİ
4-C çALIŞTAY RAPORU
16.03.2010 ANKARA
13.03.2010 tarihinde Ankara’da, Memur-Sen Genel Merkezi Mehmet Akif İnan Konferans Salonunda düzenlenen “4-C çalıştayı”, değişik kamu kurum ve kuruluşlarında 4/C statüsünde istihdam edilen kamu gÖrevlilerimizin ve personel hukuku konusundaki uzmanların katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Sendikamız Büro-Memur-Sen’in açmış olduğu dava sonucunda 4/C statüsünde istihdam edilen personelin kamu gÖrevlileri sendikalarına üye olabilmelerine imkan sağlayan ve Yargıtay tarafından da onanarak kesinleşen Ankara 3. İş Mahkemesi’nin kararının, 4/C statüsündeki personel açısından Önemli bir kazanım olmak yanında sendikal zemini genişletmek gibi Önemli bir sonucu da ihtiva ettiği katılımcıların bütünü tarafından dile getirilmiştir.
Mevcut kamu personel hukukumuz açısından; hak ve sorumluluklarının belirsizliği, çalışma şart ve sürelerinin değişkenliği, gÖrev tanımlarının olmayışı gibi hususlar dikkate alındığında 4/C statüsünün, asli ve sürekli nitelikteki kamu hizmetlerinin memurlar ve diğer kamu gÖrevlileri eliyle gÖrülmesi gerektiğine Anayasanın açık ve amir hükmüyle çeliştiği açıktır. Kaldı ki, Ankara 3. İş Mahkemesi’nin Sendikamız Büro Memur_sen açılan dava sonucunda verdiği ve 4/C personelinin kamu gÖrevlileri sendikalarına üye olmalarının Önünü açan 2009/526 sayılı kararın gerekçesinde 4/C statüsündeki personelin Anayasa’da ifade edilen kamu gÖrevlileri kapsamında olduğu hükmüne yer verilerek bu kapsamdaki personelin devlet ve kamu idaresi tarafından gÖrülen asli ve sürekli nitelikteki kamu hizmetlerini gÖrdüğü karar altına alınmıştır. Bu durumda, gÖrülen hizmetin asli ve sürekli olması nedeniyle hizmeti gÖrenlerin (4/C’li personelin de) asli ve sürekli nitelikte istihdamlarının sağlanması gerektiği de açıktır. Karar bu yÖnüyle, 4/C personeli açısından milat hükmündedir.
Hukuk düzeninin temel amacı ve gÖrevi; hakları korumak ve geliştirmektir. “Hak, Öyle bir şeydir ki; onu sahibine teslim ettiğinizde başkalarından bir şey eksiltmiş olmazsınız.” Bu nedenle, 4/C statüsünde istihdam edilen personelin kamu gÖrevlisi sıfatıyla sahip olması ve teminat altına alınması gereken hakların zaman geçirilmeksizin temini, personel hukukumuzun Öncelikle çÖzüme kavuşturması gereken sorundur.
4/C statüsünde personel istihdamının yoğun olduğu bir hizmet kolunda faaliyet gÖsteren Büro Memur-Sen olarak, 4/C personelinin sorunlarını, ilgileri ve yetkilileri tarafından üretilen çÖzüm Önerilerini kamuoyu gündemine taşımak ve 4/C statüsünde kamu personeli istihdamına son vermek ve mevcut 4/C personelinin asli ve sürekli nitelikte istihdamını sağlamak sürecini başlatarak sorunun bütün olarak ortadan kaldırılması temel amacımızdır.
4/C’li personelin istihdamlarına kaynaklık eden, sınırlı nitelikteki haklarını belirleyen düzenlemenin on beş maddelik Bakanlar Kurulu kararları olduğu dikkate alındığında; 4/C statüsünde istihdam edilen kamu gÖrevlilerimizin yaşamakta olduğu sorunların hukuki bir sorun olduğu daha da net olarak ortaya çıkmaktadır.
Kamuoyu tarafından “Tekel İşçileri” ismiyle gündeme gelen süreçte 4/C statüsünün garabeti taraflı-tarafsız, ilgili-ilgisiz bir kişi tarafından teyid edilmiştir.
Ancak, bu süreçte dahi ifade edilmeyen ve farkına varılmayan bir çok sorun, mevcut 4/C’li personel açısından olağan ve süregelen bir durum olarak yaşanmaktaydı. Kaldı ki, “Tekel İşçileri” Özne alınarak ortaya konan çÖzüm Önerileri ve yapılan iyileştirmeler, sorunları çÖzmekten ziyade aynı statüde istihdam edilenler arasında; istihdam süresi, iş güvencesi, maaş düzeyi, izin süre ve benzeri haklar açısından kabulü ve tahammülü imkansız ayrıcalık ve ayırımcılık oluşturmuştur.
4 Şubat 2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı ile 4/C statüsünde istihdam edilen kamu gÖrevlerinin bir bÖlümü için kayda değer kazanımların var edildiği inkar edilemez bir gerçeklik olmakla birlikte anılan Bakanlar Kurulu Kararı’nın sadece 4046 Sayılı Kanun sebebiyle işsiz kalan ve kalacak olan işçilerden 4/C statüsünde istihdam edilenleri kapsaması eşitsizliği kararın ürettiği kazanımları büyük oranda anlamsız kalacaktır. Bu eşitsizliğin giderilmesi, adalet ve hakkaniyet beklentilerinin karşılanması için 4 Şubat 2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı’nın 4/C statüsünde istihdam edilen kamu gÖrevlilerinin bütününü kapsaması ve mevcut sÖzleşmelerde bu çerçevede değişiklik yapılması gerekmektedir.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun merkez ve taşra teşkilatı birimlerinde gÖrev yapan 4/C personelinin durumları, aynı statüde farklı kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilenlere oranla daha fazla sorun içermektedir. Yürüttükleri gÖrev ve hizmetler, her gün, her ay ve her yıl yürütülmesi zorunlu olan ve kamu idaresi, kamu maliyesi ve kamu hazinesi açısından elzem nitelikte verilerin oluşmasına aracılık eden TüİK’teki 4/C statüsündeki personelin sorunlarının çÖzümüne yÖnelik Özel bir gayret ve sürecin işletilmesi, kamu hizmetinin etkinliği ve sürekliliği kavramları ile kamu hizmetlerinin asli ve nihai amacı olan kamu yararı açısından kaçınılmaz bir sorumluluktur.
Bu kapsamda, Büro Memur-Sen olarak TüİK bünyesindeki 4/C’li personelin mevcut durumlarının iyileştirilmesi amacıyla yürüttüğümüz çalışmalar kapsamında yürüttüğümüz çalışmalar sırasında Devlet Bakanı Sayın Hayati Yazıcı tarafından ifade edilen hazırlık çalışmalarının ve içeriğinin beklenti ve talepleri karşılayacak sonuçlar oluşturacağına inanıyoruz. Bu genel çerçeveye dayalı olarak, kamu yÖnetimi tarafı ve Özellikle kamu işvereni; artık iş barışını tehdit eden, çalışma huzuru açısından büyük risklere aracılık eden, kamu hizmetini gerek hizmeti gÖrenler gerekse hizmetten yararlananlar açısından hezimete dÖnüşme seçeneği yÖnüne kaydıran istihdam türü farklılıklarını daha fazla gecikmeden ortadan kaldırmalı kamu hizmeti sunma yetki ve gÖrevi konusundaki tekelciliğine uygun olarak kamu personeli istihdamında da bütün kamu gÖrevlilerinin asli ve sürekli nitelikte memur statüsünde istihdam etmek esaslı tek bir istihdam modeli uygulamasını hayata geçirmelidir.
çalıştayda dile getirilen taleplerin insani ve vicdani olarak “hak” kapsamında olduklarının, akıldan uzak tutulmayacağı inancıyla, katılımcıların Öneri ve taleplerinin ortak bir dille ifade edilmesine aracılık edeceği kanaatiyle; aşağıdaki maddelerin Sonuç Bildirisi’nin olarak kamuoyuyla paylaşılması ve içeriğine yÖnelik çalışmaların ilgili kamu kurum ve kuruluşları nezdinde yürütülmesi kararına varılmıştır.